Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 februari 2008

‘Wij bieden heel veel structuur’

Leonoor Sleijser over jenaplanschool De Alleman

WARMOND – Leonoor Sleijser (43) vierde onlangs het 1-jarig jubileum van haar invulling van de directeursfunctie voor de Jenaplanschool. ‘Ik was al de directeur van de stichting, maar nu straal ik ook de fysieke aanwezigheid uit. Ik ben verantwoordelijk voor zowel De Alleman in Warmond als De Waterval in Lisse.

Sleijser zit al jaren in het onderwijs: ‘Ik heb heel wat scholen gezien als vakleerkracht in lichamelijke opvoeding. Daarna ben ik actief geweest als remedial teacher en pedagogisch didactisch onderzoeker en coordinerend begeleider. Acht jaar geleden heb ik de overstap gemaakt naar de functie van directeur.’

Vaardigheden

Wat houdt het Jenaplanonderwijs in? ‘Onze kreet is: “Samen leren is fijn!”, want je kunt heel veel van elkaar leren. De wijze waarop wij de groepen samenstellen, is dan ook heel anders dan in het reguliere onderwijs. Drie groepen met kinderen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar, bijvoorbeeld de groepen 3, 4 en 5. De kinderen beginnen als jongste van de groep, worden dan de middelste en vervolgens de oudste. Hierdoor krijg je andere vaardigheden: je begint met vragen stellen en in de loop van de tijd help je anderen met hun problemen. En na drie jaar begin je weer als jongste en doorleef je opnieuw het groeiproces.’

Heel eerlijk: ‘Zelf was ik enigszins sceptisch toen ik met het Jenaplanonderwijs in aanraking kwam en dacht dat het een geitewollensokkencultuur was. Maar ik ben er alleen maar positiever over geworden. We zijn er als school niet alleen maar voor het onderwijs, maar ook voor de opvoeding, want de kinderen zitten 5,5 uur per dag op school en eten ’s middag ook gezamenlijk. Dan leren we hen ook zaken als te wachten op anderen en recht te zitten.’

Kerndoelen

Sleijser vervolgt: ‘Mensen vragen wel eens: “past de school bij mijn kind?”, maar ik wil de vraag opdraaien: past de opvoeding van de ouders wel bij Jenaplan? We bieden als school heel veel structuur van waaruit de kinderen keuzes kunnen maken. Als je als ouder heel erg beschermend bent, dan strookt dat niet met de manier waarop wij het onderwijs geven. De kinderen mogen zelf bepalen wat ze die dag of die week willen leren, waarbij ze natuurlijk wel bepaalde kerndoelen moeten halen.’

Over De Alleman: ‘Deze school willen we bewust klein houden, heel intiem en waar iedereen ontzettend bij betrokken is en waar we hoge eisen stellen aan de leerkrachten. Ik maak me geen zorgen over het leerlingenaantal, want we zijn niet afhankelijk van leerlingen in Warmond, maar we zijn er voor de hele regio. Momenteel komen al zo’n 15% van de kinderen van buiten Warmond en dat percentage willen we doen stijgen. We willen namelijk het Jenaplanonderwijs op de kaart zetten. Want alleen bij een puur Jenaplansysteem behaal je ook de beste resultaten.

Voor meer informatie:
www.dealleman.nl, www.de-waterval.nl en www.jenaplan.nl.