Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 maart 2008

“De warme chocolademelk met slagroom doet het goed!”

Winterweer houdt toeristen weg tijdens het paasweekend

NOORDWIJK – De paasdagen zijn voor Noordwijk traditiegetrouw de eerste piek in het toeristische bezoek. Tijdens de meest koude Pasen in veertig jaar, waren er meer dan voldoende parkeerplaatsen en ook in de Hoofdstraat hadden de ellebogen het rustig tijdens het winkelen. Dat met name de buitenlandse toeristen het dit jaar laten afweten is duidelijk, maar hoe beleefden de kleine logiesverstrekkers de teleurstellende paasdagen en wat deden de toeristen die Noordwijk wel bezochten tussen de hagel- en natte sneeuwbuien door? “De warme chocolademelk met slagroom doet het goed!”

Door Joep Derksen

Nicole Eradus van de VVV-Noordwijk, wat voortaan onder de nieuwe naam Informatiecentrum / Visitorcentrum verder gaat, vertelt over het paastoerisme: “Pasen valt inderdaad vrij vroeg, maar de hotels zitten wel vrij vol. We hebben hier al wel veel mensen gehad uit Duitsland en Nederland, maar mede vanwege de weersverwachtingen van de afgelopen week is het niet zo druk als voorgaande jaren. Daar komt bij dat er dit weekend geen grote speciale evenementen georganiseerd worden. Als toeristen vragen wat hier met dit weer in de omgeving te doen is, verwijzen we hen door naar de Space expo, het theater (als daar een voorstelling is), de Keukenhof of Leiden, wat een ideale locatie is om veel musea te bezoeken.”

Het nieuwste pension in Noordwijk, L’Hirondelle (de Zwaluw) werd geopend op vrijdag 21 maart. De eigenaren Carolien van Zuuren en Marcel Verhaegen zijn positief gestemd: “We zijn hier op 1 maart komen wonen, hebben het huis opgeknapt en 1 kamer is nu helemaal compleet en ingericht voor logerend bezoek. Het is altijd mijn droom geweest om een bed & breakfast in Frankrijk te beginnen. Dat is er (nog) niet van gekomen, maar in ieder geval heeft dit pension een Franse naam. De eerste gasten hebben overigens al geboekt: in juni komen ze.”

Teleurgesteld

Iets verderop lucht de heer J. van den Berg, die een huisje verhuurt aan toeristen, zijn hart over het gemeentelijke beleid: “Het gaat gewoon slecht. In oktober mochten de mensen al niet meer naar het strand, maar de gemeente communiceerde dat niet richting de toeristische sector. Hierdoor werden veel van de toeristen, en dus ook onze gasten, teleurgesteld, waardoor we in 2008 minder toeristen krijgen. Het loopt overigens ieder jaar terug, want tegenwoordig blijven de mensen niet meer weken lang logeren, maar slechts enkele dagen. Met ons pension zijn we afhankelijk van de mensen die in het Ruhrgebied wonen, maar ik heb het nog nooit zo slecht gehad. De gemeente Noordwijk praat over van alles en nog wat, maar ondertussen hebben we nog altijd geen goed zwembad, is er nergens vrij parkeren, wordt 1,30 euro toeristenbelasting geheven en zijn de guldens euro’s geworden. Vorige week parkeerden bezoeker van ons tien minuten voor de deur om hun spullen uit te laden en prompt kregen ze een bekeuring van 48 euro. Zo stimuleert Noordwijk de toeristen dus: die mensen zien we ook niet meer terug!”

De toeristen zelf laten het weer gelaten over zich heenkomen. De families Anan en Bergmann komen juist terug van het strand, waar ze met hun hond gelopen hebben. “Onze grootouders kwamen hier vijftig jaar geleden al en ieder jaar komen we terug naar onze vakantiebungalow. We hebben inderdaad nog nooit zo’n slecht weer gehad met Pasen, maar we komen onze tijd wel door. We wandelen lekker langs het strand en straks drinken we warme chocolademelk met slagroom. En we komen absoluut weer terug!”

Rukwinden

Tanja en Nico Print weerstaan met hun zoon Tonai de rukwinden op het strand. “We wonen in Aalsmeer en kwamen naar Noordwijk om te wandelen. We kunnen effe lekker uitwaaien. Wat we gaan doen? Geen idee, dat zien we straks wel.” Het echtpaar Wasmuth uit Duitsland bezoekt Noordwijk iedere 6 – 8 weken. “Het is een prachtig strand geworden. We kennen de oude en de nieuwe situatie en het is goed dat het strand zo breed is. Hierna gaan we lekker naar Katwijk om koffie te drinken.”

De familie Dirks uit Keulen is voor het eerst in Noordwijk: “We zijn zojuist aangekomen, maar hebben veel goeds over deze plaats gehoord. Het strand schijnt goed te zijn en er is hier koopzondag, dus veel meer hoeven we niet te hebben.” Vlakbij het strand staat de kraam van Vishandel Caspers. De eigenaar, Peter Caspers, geeft zijn mening over dit paasweekend: “Ach, als het slecht weer is, krijg je weinig mensen en bij mooi weer bezoeken veel mensen ons. Als Pasen vroeg valt, is de kans op mooi weer ook kleiner. Veel mensen kijken ook naar de weersverwachting en als het hier zonnig is, zijn ze binnen twee uur met hun blikken bus (auto – red.) vanuit het Ruhrgebied in Noordwijk.”