Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 april 2008

‘Schiphol denkt alleen maar aan geld en groei’

LISSE – Een discussie met felle uithalen tussen Tweede Kamerlid Paul Tang (PvdA) en adjunct directeur van de Schiphol Group Ruud Wever, maakte de raadsinformatiebijeenkomst (RIB) de moeite waard om bij aanwezig te zijn. Het onderwerp van gesprek op dinsdag 8 april was: ‘Schiphol, lust of last?’ en verschillende partijen spraken zich uit over een tweede Kaagbaan, het economische belang van Schiphol en de geluidsoverlast.

Twee andere sprekers op deze door de PvdA-Lisse georganiseerde RIB waren Anne de Rooij, PvdA-raadslid Haarlemmermeer en VVD-wethouder Bas Brekelmans. De eerste stelde dat ze faliekant tegen een tweede Kaagbaan was: ‘Wij moeten voldoen aan een woningbouwopgave, maar de Kaagbaan heeft daar wel invloed op. Zolang er plannen zijn voor die tweede Kaagbaan, kunnen er bepaalde gebieden niet bebouwd worden.’ Tang reageerde: ‘De besluitvorming over de parallelle Kaagbaan valt eind 2009: tot die tijd houden we de grondreservering overeind. Een eventuele tweede Kaagbaan wordt echter niet voor 2020 aangelegd.’

Wever verwoordde het standpunt van Schiphol: ‘We passen al jaren een systeem van selectiviteit toe, waarbij we de meest lawaaiige toestellen weren door het stellen van hogere tarieven. We willen over twee jaar 10.000 vluchten overhevelen naar Lelystad en iets later nog eens 40.000 vluchten. Maar daarvoor heeft deze luchthaven langere banen nodig en hierdoor is dat plan minimaal een jaar vertraagd in verband met een gerechtelijke uitspraak.’ Tang reageerde geagiteerd: ‘Schiphol moet keuzes maken, want Schiphol maakt geen gebruik van de selectiviteit: niet elk vliegtuig mag welkom zijn. Het uitplaatsen van vluchten is een druppel op de gloeiende plaat, want de regionale luchthavens zitten na twee jaar groei helemaal vol. Zorg dat lawaaiige vliegtuigen verdwijnen en sta low cost carriers en chartervluchten niet toe te landen.’

Wever repliceerde: ‘Minder low cost carriers betekent ook minder toeristen voor de Bollenstreek. Het weren van lawaaiige vliegtuigen vinden wij niet erg, want dat draagt bij aan een beheerste groei van Schiphol.’ Tang: ‘De bestuurders van Schiphol moeten beseffen dat het gaat om meer dan geld en groei. Het beloningspakket van het Schipholbestuur hangt volledig af van de winst. Zorg voor vermindering van schadelijke stoffen en geluidsoverlast!’