Verbeteringen in armoedebeleid
LISSE - Nico Groen, Hulpfonds Lissese kerken, kaartte de soorten problemen aan waardoor mensen in armoede vervallen. Tegelijk kaartte hij oplossingen aan om de situaties te verbeteren en tot verrassing van alle aanwezigen werd hij op zijn wenken bediend door de ISD.
Groen: ‘Naast individueel probleemgevallen, zijn er vijf soorten problemen: de eigen bijdrage AWBZ: bedragen onder een bepaald niveau worden niet vergoed en dat brengt mensen in de problemen. Verlaag die niveau’s of laat ze vervallen. Een ander punt is dat mensen die willen verhuizen, vaak de verhuiskosten niet kunnen betalen. Zorg ervoor dat ze kunnen beschikken over vloerbedekking en aankleding. Mensen met een minimuminkomen of schulden kunnen geen wasmachine aanschaffen: regel dat via de bijzondere bijstand.’
Een ander probleem ontstaat bij mensen die al langer in de bijstand en geld terug moeten betalen aan de ISD wegens een verkeerde opgave. Zij komen in problemen ten koste van eten en kleding. Zorg voor een lagere maandelijkse bijdrage, zonder rentelasten. Daarnaast is er het punt van de schuldhulpverlening. Stel deze niet alleen beschikbaar voor mensen met een inkomen tot 130% van het minimumloon, maar ook voor mensen boven deze inkomensgrens. Draag zorg voor schuldhulpverlening zonder wachtlijsten, want in die tijd kun je zomaar uit je huis gezet worden.’
Jan Wesseling, van de Diaconie van Nederlands Hervormde Gemeente: Ik wil ook pleiten voor het Hulpfonds voor betere contacten in ruimere zin. Er zouden methoden gevonden moeten worden waarmee je als kerk door de gemeente te vinden bent, maar ook dat we als volwaardig worden beschouwd. Nu is het zo dat je als kerk belt voor een probleemgeval, er niemand thuis geeft, want je bent niet degene waar het om gaat en hebt dus geen rechtspositie.’
Frans Siemer, directeur van de ISD, en Roel de Lommée: Schuldhulpverlener ISD Bollenstreek, hadden enkele nieuwtjes: ‘Er is haast geen wachtlijst meer. Die 130% is er ook af. Sinds deze week worden alle burgers in deze omgeving geholpen. Ook wil de ISD een convenant afsluiten met alle woningbouwverenigingen. In dit convenant staat dat voordat woninguitzetting geschiedt, de klant wordt geadviseerd bij de ISD aan te kloppen, zodat het probleem getackeld kan worden en de mensen niet uit het huis gezet hoeven worden.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home