Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 oktober 2008

Kinderen veilig over straat

Gevaar op Jacoba van Beierenweg

VOORHOUT – De maat is vol voor Marijke Haroun en Alexandra Schouten: het verkeer op de Jacoba van Beierenweg moet zich houden aan de 30-km zone. Marijke’s dochter Esmee (9) is vrijdag 10 oktober bij het oversteken van de weg aangereden door een scooter. De verwondingen van Esmee zullen genezen, maar de angst om de weg naar school over te steken zal bij haar nog lang blijven.

Haar moeder vertelt over de gebeurtenis: ‘Ik kreeg een telefoontje dat Esmee was aangereden en trof haar aan onder een dekentje dat een buurtbewoner daar over haar heen had gelegd. Haar gezicht was asgrauw en de wilde schrikblik in haar ogen was ook die avond nog niet verdwenen. Ze had schaafwonden op haar arm en been, schrammen in haar gezicht en een gekneusde knie. Daarnaast klaagde ze over pijn in haar flank.’

Esmee stak op weg naar school de Jacoba van Beierenweg over om naar de Regenboogschool Oosthout te gaan. ‘Ik heb goed links en rechts gekeken, maar zag geen verkeer. Op deze oversteeklocatie bij het fietspad moet ik een hellinkje op en terwijl ik de weg aan het oversteken was hoorde ik een scooter met een rotvaart aankomen. Wat er daarna gebeurde, kan ik me niet meer herinneren, maar ik heb het gevoel dat ik een paar keer over mijn kop ben gegaan.Het werd even zwart.’

Een politiewoordvoerder bevestigt dat de scooterrijder waarschijnlijk en volgens diens eigen zeggen harder dan 30 kilometer per uur had gereden. Ook informeert hij: ‘Deze weg is goed ingericht als 30-km zone en regelmatig zijn we er te vinden met snelheidscontroles. Ook vindt er regelmatig overleg plaats met de gemeente en de nabijgelegen scholen.’

Dat is lang niet genoeg, zo vindt Alexandra Schouten, getuige van het ongeval: ‘Al drie jaar kaart ik de onveiligheid aan op deze weg. Niet alleen wat de snelheid betreft, maar ook waar het gaat om de ouders die hun auto’s op de stoep zetten om hun kind in- en uit te laten stappen. Iedere ochtend is het chaos hier, vooral als het regenachtig is. En dat terwijl op 50 meter afstand voldoende parkeerplaatsen zijn!’ Schouten wordt op haar wenken bediend, zo blijkt: vorige week heeft wijkagent Willem Theil een brief laten uitgaan naar de scholen met het nieuws dat er strenger gecontroleerd en gehandhaafd wordt.