Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 oktober 2008

Nieuw aanbestedingssysteem voorgesteld

LISSE – ‘Leg bij een aanbesteding van de huishoudelijke verzorging niet van tevoren de prijs en het volume vast, maar laat de inkoop elke dag van het jaar opnieuw plaatsvinden.’ Dit nieuwe idee kregen de politici te horen tijdens een presentatie over de aanbestedingsprocedure huishoudelijke verzorging (Wmo) tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij & Financiën van woensdag 8 oktober.

Marvin Hendrikse, Operationeel Directeur Stipter, legde uit: ‘Met de aanbesteding geef je alleen maar de toegang aan de zorgaanbieder om te gaan bieden. Als iemand zich met een zorgvraag bij de gemeente meldt, wordt die zorgvraag op de website gezet en mogen de verschillende zorgaanbieders bieden. Iedere dag vindt dan de inkoop plaats. De inkoopmacht verschuift zo van zorgaanbieder richting gemeente en dus uiteindelijk de klant. Je koopt dus niet in bulk in, maar per klant. Het biedt heel veel flexibiliteit voor alle partijen.’

Henrikse somde de voordelen op: voor de consument leidt dit tot meer aanbieders en meer keuze. De voorkeur van de klant telt mee bij het kiezen uit een zorgaanbieder en de grotere concurrentie zorgt daarmee voor een impuls van de kwaliteit en klanttevredenheid.’ Hij vervolgt: ‘Nu gaat iedere zorgaanbieder heel hard rennen tijdens de aanbestedingsronde; daarna gaan ze achterover zitten. Bij ons model moet je als aanbieder constant op het puntje van je stoel blijven zitten. Dat geeft een impuls aan de kwaliteit. Met name kleine aanbieders zijn veel meer betrokken bij de zorg. Grote organisaties zijn veel logger en de gemeente heeft als voordeel dat ze niet meer afhankelijk is van een of twee grote aanbieders.’

Ook voor de zorgaanbieders zelf zijn er voordelen: ‘Ze krijgen toegang tot de markt, met name de kleine zorgaanbieders. Iedere dag is er opnieuw kans om marktaandeel (terug) te winnen. De verschuivingen in de markt zijn veel geleidelijker, dus ook de verschuivingen in het personeelsbestand zijn veel kleiner. Beter werken wordt beloond met meer omzet en zo wordt de zorg ook goedkoper. Daarnaast betekent een hogere klanttevredenheid ook een grotere kans om klanten toegewezen te krijgen. Slechte aanbieders zullen echter moeilijker de zorgvraag binnenkrijgen.’