Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 december 2008

Dokterspost scoort goed in enquête

STREEK - De Doktersdienst Duin- en Bollenstreek heeft een anonieme aselecte steekproef laten doen onder 600 gebruikers van de dokterspost in Voorhout. De resultaten vallen zeer positief uit: gemiddeld worden de dokterspost en de verleende diensten gewaardeerd met een 7,7. De ondervraagde personen zijn zowel mensen die telefonisch contact hebben gehad, als bezoekers van de dokterspost, maar ook mensen die visite aan huis hebben gehad.

Lex van Wijngaarden, directeur van de Doktersdienst, waar de Dokterspost in Voorhout onder valt, is dan ook zeer tevreden: “Wij constateren dat de mensen uit de regio eigenlijk goed tot zeer tevreden zijn. Gemiddeld hebben we een score gekregen van een 7,7. Ten aanzien van de visites aan huis is die score nog wat hoger: een 8,0. Ook op de punten van de telefonische en fysieke bereikbaarheid wordt goed gescoord.”

Hij vervolgt: “Voor ons zijn deze resultaten niet spectaculair, want we kunnen er niet veel uithalen wat verbeterd zou moeten worden. Maar aan de andere kant is dat ook een positief teken. Wat er uitspringt over waar men goed tevreden over is, zijn de telefonische bereikbaarheid, de vriendelijkheid waarmee patiënten te woord worden gestaan en de correcte inschatting van de situatie en vakbekwaamheid.

Het onderzoek brengt een aantal aandachtspunten naar voren, zoals de soms te lange wachttijden, met name in de wachtkamer. Ook is er bij mensen onduidelijkheid of ze nou de dokterspost of de spoedeisende hulp moeten bellen. Van Wijngaarden: “Dat laatste punt hebben we geprobeerd te verhelpen door de onlangs verstuurde mededelingsbrief. De wachttijden blijven een punt van zorg: we zijn een spoedeisende hulp, dus noodgevallen gaan altijd voor. In weekenden en feestdagen kunnen er onverwachte pieken zijn. Deze proberen we te plannen, maar als er een of twee onverwachte visites zijn, moet de dokter weghollen. We proberen op afspraak te werken, maar dat is niet helemaal haalbaar. Dit punt zullen we meen ik nooit echt oplossen.” Hoe lang bedraagt de gemiddelde wachttijd? “Dat varieert: soms kun je direct geholpen worden, maar de wachttijden kunnen ook tot een uur uitlopen, met name in de weekenden en tijdens de feestdagen, maar we proberen het daar ruimschoots binnen te houden.”

Behoort u met deze resultaten tot de top van de doktersposten? We behoren zeker tot de goede doktersposten. Ik wil me niet afzetten tegen collega’s, maar aantal klachten dat we krijgen is ook niet hoog. In zijn algemeenheid draaien we lekker. Op zich ben ik tevreden en blij met deze resultaten, maar het is geen reden voor ons om op onze lauweren te gaan rusten.”
Het nieuwe telefoonnummer van de dokterspost is: 0252 240 212. Momenteel vindt er een verbouwing plaats van de dokterspost. De nieuwe uitbouw zal eind maart of begin april opgeleverd worden. Van Wijngaard: “Dan zal nog een stukje renovatie van de oudbouw plaatsvinden, dat zal in mei of juni 2009 klaar zijn. Dat is toch iets eerder dan ik een paar weken geleden voorzag. Het is nu met de verbouwing even behelpen en we hopen met ons allen, zowel de dokters als de patiënten, dat het zo snel mogelijk achter de rug is.”