Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 december 2008

Duivenvoorden schildert met soul

WARMOND – Een nieuwe expositie is tot en met 31 december te vinden in Galerie de Pomp, met werken van onder meer Marianne Eulderink, Riet Luckel, Anette van Stekelenburg en Hans Duivenvoorden. Deze laatste woont in Lisse en is bekend om zijn grafisch ingekleurde pentekeningen. In een interview vertelt Duivenvoorden meer over zichzelf.

Duivenvoorden (55) schildert nu zo’n twintig jaar, dus eigenlijk is hij een laatbloeier. Dat erkent hij: ‘In de jaren voor ik begon had ik wel allemaal krabbels en schetsen en daaronder bevonden zich ook heel absurde dingen. Door die absurde tekeningen van me af te schilderen heeft het ook therapeutisch gewerkt.” Hij laat een boek zien met werken uit de jaren ’90: hij speelt hierin veel met ruimte en op ieder werk is het een drukte van belang: in elkaar kruisende ladders of wijd open staande deuren, die weer nieuwe deuren tonen.

De schilder is echter gegroeid in zijn werk: ‘Die wat abstracte stijl heb ik opzij geschoven: ik vind het lekker als de dingen herkend worden. Bij het abstracte werk van anderen zie ik geweldige technieken, maar is er geen soul. Bij het figuratief schilderen stelt het ook echt wat voor en dat is de techniek van de kunst. Pas nu snap ik hoe moeilijk het werk van Vincent van Gogh is: probeer zelf maar eens een akkerveld te schilderen zoals hij dat deed.’

‘Halverwege 2007 ben ik begonnen met mijn huidige stijl: de grafische cartoontekeningen, of zo je wilt, het digitaal etsen. Het eerste werk van mijn hand in deze stijl was een schilderij van mijn vrouw. Ik schilder de tekening zelf en maak dan gebruik van de mogelijkheid om de lijnen te digitaliseren. Dat doe ik dan in een cartoonvorm en ik krijg nu opmerkingen te horen van: “Ik wil een echte ‘Hans’ hebben!” Op de expositie hangen 15 van mijn werken en die zijn ook allemaal te koop, vanaf 75 euro. Al het werk dat de mensen kopen, houd ik uniek voor die eigenaar. Ik doe niet aan seriestuksproductie: het moet echt het enige exemplaar zijn.’