Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 januari 2009

Meerderheid denkt dat gemeentenfusie onvermijdelijk is

LISSE – Nadat de conclusie van Ernst & Young bekend was, gaven de politici van de verschillende partijen hun mening.
Fractievoorzitter Ad van Zelst (Nieuw Lisse): ‘Schaalvergroting is niet altijd goed: kijk maar eens naar de Fortis Bank. We moeten niet alleen kijken naar de ratio, maar ook naar de emotie. Dat doen we te weinig. Als we de politiek dichter bij de burger willen brengen, ben ik wel voor samenwerking, maar niet voor fusie.’ Fractievoorzitter Wil van Aken (Lijst Wil van Aken, Hillegom): ‘Ik ben meer voor een goede doorstroming van ambtenaren, zodat ze niet insuffen. Een kleine gemeente staat veel dichter bij de burger. Als een gemeente groot wordt en over vier dorpen is verdeeld, wordt het steeds moeilijker. Menig inwoner in bepaalde wijk gaat zich steeds verder achtergesteld voelen.’
Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie, Lisse): ‘Ik heb zo langzamerhand het gevoel dat een fusie onvermijdelijk is. De fusie komt over ons heen, of we willen of niet. We moeten eerst bekijken wat je met samenwerking kunt bereiken.’ Raadslid Arnouts (PvdA Hillegom): ‘Eerst dachten we: laten we een begin maken met de fusie van Hillegom en Lisse, maar nu ben ik van mening dat dit toch niet zo’n zin heeft. Laten we eerder beginnen met een samenwerking van vijf gemeenten: dat is beter dan een fusie van twee gemeenten. We moeten de meest pragmatische manier van opereren vinden en ons niet doen belanden in een moeras.’ Fractievoorzitter Cees Verburg (D66 Lisse): ‘Ik richt me op een grootschalige fusie. De fusie tussen Hillegom en Lisse zal niet de meerwinst opleveren. Ik zal me de komende maanden hard maken voor een fusie tussen de vijf gemeenten.’
De voorzitter van de avond, D. Wiebes, concludeerde: ‘Ik constateer dat met betrekking tot samenwerking iedereen grote bedenkingen heeft. De samenwerking zou in een groter verband moeten dan Hillegom, Lisse en Noordwijkerhout. Een grote meerderheid van de politici denkt dat dit uiteindelijk zal uitmonden in een fusie. We kunnen niet zeggen dat de fusie onvermijdelijk is, maar we kunnen wel kijken of een fusie met de vijf gemeenten iets extra’s toevoegt, in vergelijking met samenwerking tussen die vijf gemeenten.’