Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 februari 2009

‘Verslechtering openbaar vervoer voor Lissers met een beperking’

LISSE – Door het samenvoegen van de buslijnen 50 en 51 gaat de busverbinding voor mensen die slecht ter been zijn erop achteruit. Dit stelde fractievoorzitter Benno Kooij (CDA) dinsdag 3 februari tijdens de vergadering van de commissie Regionale Zaken. Het onderwerp was de ‘Ontwerp Openbaar Vervoer visie’.

Kooij: De frequentie van deze bussen wordt verdubbeld, maar twee lijnen worden samengevoegd, dus er is een beperking van het aantal bushaltes. Al die mensen die in Berkhout en Rustoord wonen en slecht ter been zijn, gaan er op achteruit.’ Fractievoorzitter Ad van Zelst (Nieuw Lisse) was het hier niet mee eens: ‘Die leeftijdscategorie van Berkhout maakt slechts zeer beperkt gebruik van de bus.’ Van Zelst werd gesteund door fractievoorzitter Hans Bet (PvdA): ‘Die ene lijn krijgt nu elke tien minuten een bus en dat heeft voordelen, al is het nadeel dat je de bus niet meer op ieder traject laat lopen. Ik zie nooit mensen van Berkhout de bus pakken: zij hebben ook andere manieren van vervoer in de regio. Wel valt de bereikbaarheid van Noordwijkerhout voor Lisse me tegen: die route is toch een ondergeschoven kindje.’ Commissielid Marianne Entrop (VVD) vond: ‘De verbinding naar Hillegom vind ik veel belangrijker.’
Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie): ‘Deze openbaar vervoervisie wordt opgehangen aan de RijnGouwe Lijn (RGL). We praten over concessies voor buslijnen tot 2011. Maar de RGL-west komt er toch niet voor 2018, als die RGL-west er überhaupt komt. Het alternatief voor de te schrappen bus 50 is een duurdere buurtbus naar Hillegom. De situatie voor Lisse verslechtert, met als enige reden dat de vervoersvraag op de RGL minder wordt. Dat is vooruit lopen op een toekomstbeeld. Er moeten twee buslijnen ingevoerd worden: van Lisse-west via Sassenheim naar Warmond en van Lisse-oost via Sassenheim over de A44 en naar Leiden. We moeten niet wachten op de uitvoering van een RGL die wellicht nooit uitgevoerd gaat worden.’