Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 april 2009

Besluit Broekweg uitgesteld

LISSE – De vaststelling van het definitieve ontwerp voor de herinrichting van de Broekweg (gedeelte Hyacinthenstraat – Grevelingstraat) is met minimaal een maand uitgesteld. Dit kwam na een unanieme oproep door de gemeenteraad aan wethouder Guus Mesman (PvdA) om nader extern onderzoek te laten verrichten.

Fractievoorzitter Dolf Kistemaker (PvdA) trad op als woordvoerder van de gehele raad: ‘Tijdens de vergadering van de commissie Ruimte en Infrastructuur is door een vertegenwoordiging van de bewoners van de Broekweg ingesproken. Daarbij is gevraagd om het vrachtverkeer in dit gedeelte van de Broekweg te weren, er eenrichtingsverkeer in te stellen en daar extra parkeerplaatsen aan te leggen. Wethouder Mesman heeft in reactie hierop laten weten de wens om het vrachtverkeer te weren wel te willen honoreren, maar geen voorstander te zijn van het aanleggen van extra parkeervoorzieningen. Ook gaf hij aan dat het college het instellen van eenrichtingsverkeer niet wenselijk acht.’

Kistemaker vervolgt: ‘De argumenten van bewoners en college gehoord hebbende, zijn wij als raad tot de conclusie gekomen, dat we wat betreft het instellen van het eenrichtingsverkeer nog geen zorgvuldig afgewogen besluit kunnen nemen. Het eenrichtingsverkeer op de Broekweg mag niet leiden tot ongewenste aantallen extra verkeer in straten als de Geraniumstraat, de Montbretiastraat, de Anemoonstraat en de Gasstraat. Ook verkeersveiligheid heeft bij onze raad een hoge prioriteit. Zeker war het een kwetsbare groep verkeersdeelnemers als fietsers betreft, die straks – na aanleg van de fietsbrug over de Greveling – in grote aantallen gebruik gaan maken van de Broekweg. Maar of de verkeersveiligheid in de Broekweg door het instellen van eenrichtingsverkeer inderdaad verslechterd, blijkt onvoldoende uit de thans beschikbare informatie. Wij wensen daarom het voorstel aan te houden en vragen het college bovenstaande een ter zake kundig extern bureau te laten toetsen.’
Wethouder Mesman antwoordde: ‘Het college kan zich vinden in de aanpak die voorgesteld wordt. Ik constateer dat de raad nu ook net als het college vindt dat er geen ongewenste effecten mogen plaatsvinden in de buurt als gevolg van het instellen van het eenrichtingsverkeer in de Broekweg. Het college is bereid daar extern onderzoek naar te doen. Het hele buurtje wordt meegenomen en overal gaan we het verkeer tellen. Ook andere ontwikkelingen als de aanleg van de wijk Sierex, woningbouw langs de Greveling en bedrijven die daar zullen blijven en verdwijnen zullen we meenemen. Ook het bruggetje en het fietsverkeer zullen we erbij betrekken We streven naar een maximaal aantal parkeerplaatsen in Broekweg, maar dat moet niet ten koste gaan van de leefbaarheid en het groen. We zitten wat mij betreft al op het maximaal haalbare, maar dat laten we dus nog onderzoeken. Als de uitslagen van het onderzoek er zijn, nodigen we niet alleen de bewoners van de Broekweg uit, maar ook de bewoners van de naburige straten.’