Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 april 2009

‘Persoonlijke bezoeken kosten te veel tijd’

LISSE – ‘Het wekelijks spreekuur van de nieuwe directeur van de ISD is een prachtig initiatief: het is heel goed om direct betrokken te zijn bij de cliënten van de ISD. Wat zijn tot dusver de ervaringen hiermee?’ Dit wilde commissielid Levien de Braal (D66) woensdag 15 april weten tijdens de vergadering van de commissie Maatschappij en Financiën.

Robert 't Jong, Directeur ISD, was aanwezig en hij nam het woord: ‘Dit spreekuur heb ik ingesteld zodat mensen laagdrempelig met een directeur van een dienst kunnen praten die 6.000 mensen bedient. Ik ontvang twee tot drie mensen per week. Het gaat over heel diverse zaken: niet alleen klanten bezoeken mij, maar ook mensen van zorginstellingen en belangenorganisaties die vragen komen stellen. Dat is fijn, want zij vertegenwoordigen hun achterban. Voor wat betreft de hulpbehoevende klanten, gaat het soms om een heel simpele vraag die ze ook bij een lokaal loket hadden kunnen stellen. Maar ook zijn er mensen die klagen over de dienstverlening van de ISD of van de zorgaanbieder of vervoerder. Ik zeg niet gelijk ‘ja’ op alles als reactie, maar ik kan wel als intermediair optreden. Heel vaak kan ik dingen tijdens het gesprek oplossen. De mensen zijn hier heel tevreden over en ik ben zelf ook positief. Aan het eind van het jaar doe ik een evaluatie.’
De Braal wilde verder weten: ‘Waarom gebeurt de indicering van de hulp in de huishouding voor ouderen telefonisch? Wat zijn de meerkosten om in de toekomst huisbezoeken voor ouderen af te leggen?’ 't Jong: ‘Het is een bekend probleem dat we geconstateerd hebben. We informeren mensen van tevoren dat ze gebeld worden. Dan kunnen de mensen de hulp inroepen van een mantelzorger of een familielid. We proberen mensen te bezoeken, maar dat lukt niet bij iedereen. Dat is ook niet zo raar. Op zichzelf is er niets mis met het telefonisch vragen stellen. In 99% van de gevallen gaat het goed en soms gaat het fout. Het aantal bezwaarschriften naar aanleiding van een telefonische indicatie is minimaal, bijvoorbeeld waar het gaat om klanten die zeggen dat het beter met hen gaat dan dat ze werkelijk zijn. Maar we hebben 4,500 Wmo klanten en een bezoek van een half uur aan ieder van hen kost gewoon te veel tijd.’