Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 april 2009

Kwaliteitshandvest voor betere dienstverlening

LISSE – ‘Een kwaliteitshandvest dat duidelijk maakt wat de burger van Lisse van de gemeente kan verwachten en welke eisen de gemeente stelt aan de eigen dienstverlening.’ Wethouder Jan Kippers (CDA) maakte dinsdag 14 april bekend dat hij het kwaliteitshandvest wil gebruiken als instrument waarmee een overheidsinstelling dienstverleningsafspraken kan normeren, vaststellen en verduidelijken.

In een kwaliteitshandvest zijn de normen voor de kwaliteit van de belangrijkste producten en diensten opgenomen. De wethouder: ‘We hebben in dit handvest opgeschreven wat we doen en of we waar kunnen maken wat we doen. Zo is het duidelijker wat je als burger van de gemeente kunt verwachten. Het is niet zo dat er van alles mankeert aan onze dienstverlening, maar het is beter te beginnen met op te schrijven wat je doet, zodat je later kunt zien wat er te verbeteren valt. Het is een soort ISO-normering, ja.’
In het kwaliteitshandvest staat onder meer dat overdag de maximum wachttijd in de gemeentewinkel 20 minuten mag zijn; op de woensdag- en donderdagavonden maximaal 30 minuten. Na maximaal vijf werkdagen moet een paspoort en rijbewijs opgehaald kunnen worden. Aanvragen voor een bouwvergunning (licht vergunningplichtige bouwwerken) wordt binnen vijf weken afgehandeld, de afhandelingtermijn voor facturen is dertig dagen en over aanvragen tot kwijtschelding van gemeentelijke belastingen wordt binnen zes weken een besluit genomen.