Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 augustus 2009

Tunnel Voorhout is wél een goed plan

Verwerpen spoortunnel zorgt voor veel kritiek

VOORHOUT – Waar een wil is, is een weg. Of in dit geval: een tunnel onder de almaar vaker dichtzittende spoorwegovergang. De plotselinge mededeling van het college van burgemeester en wethouders dat zij geen voorstander zijn van de aanleg van een spoorwegtunnel heeft een hoop kritiek gekregen. Deze spoorwegtunnel zou moeten leiden van de Jacoba van Beierenweg richting het oude dorp.

Door Joep Derksen

Het college stelde vorige week dat een spoortunnel “slecht inpasbaar en te duur” zou zijn. Door de tunneldiepte zouden er behoorlijk lange hellingbanen nodig zijn, waardoor een deel van de Jacoba van Beierenweg en de Herenstraat wordt doorsneden. Volgens het college zou dit een negatief effect hebben op de beleving van de openbare ruimte en de oversteekbaarheid voor voetgangers en fietsers. Daarnaast wil de gemeente de Herenstraat juist autoluw maken.

Over dat laatste argument worden korte metten gemaakt onder de Voorhouters die in het oude dorp wonen. “Het is juist het doortrekken van de noordelijke randweg die ervoor moet zorgen dat de Herenstraat autoluw wordt gemaakt!”, zo is bij de plaatselijke bakker en slager te horen. Een man die er verstand van heeft, trekt luid aan de bel. Ad Deutekom, voormalig planadviseur bij de Rijksgebouwendienst, laat geen spaan heel van de argumenten van het college. “Wil het college überhaupt wel een tunnel? Ik vraag mij af of er een serieus onderzoek naar de mogelijkheid van een tunnel heeft plaatsgevonden.”

Gesloten tunnelbak

Deutekom verduidelijkt: “Voor het autoluw maken van de Herenstraat is er ook een andere oplossing. Een tunnel die loopt van de Jacoba van Beierenweg naar de Beukenrode (en terug) geeft mogelijkheden. Wanneer je uitgaat van een gesloten tunnelbak, hoeft de lengte van de hellingbanen geen probleem te vormen. Op het tunneldak kan aan de kant van het oude dorp de infrastructuur van de Herenstraat, Churchilllaan en Spoorlaan gehandhaafd blijven. Vanaf Beukenrode is autoverkeer naar de Herenstraat dan niet meer mogelijk.”

Hij vervolgt: “Op het tunneldak aan de oostkant, bij het Jacoba van Beierenhof, komt met een tunnelbak ruimte voor parkeren vrij. Kerkzicht kan over het tunneldak verbonden worden met de Componistenlaan.” Ook de tunneldiepte hoeft voor fietsers en rolstoelgangers geen probleem te zijn, laat Deutekom weten: “Een voet/fietspad aan de zuidkant van de tunnel met een geringere hoogte vergt kortere hellingbanen. Dit deel zal ongeveer een meter hoger liggen dan de hoofdrijbaan. Extra zwaar/groot verkeer zal na voltooiing van de tunnel oud-Voorhout alleen vanaf de Leidsevaart kunnen benaderen.”

Verstopte verkeersader
Ook het geld hoeft geen probleem te zijn, als de politieke wil er is om de verstopte Voorhoutse verkeersader te ontsluiten. Niet alleen bestaan er mogelijkheden om tot 25% subsidie te krijgen van de rijksoverheid, informeert Deutekom. “Met de Nuon-miljoenen kan de tunnel een oplossing zijn voor deze spoorwegbarrière, waarvan de overlast in de toekomst alleen maar groter zal worden. En mocht de politiek op dit moment niet besluiten voor de spoortunnel, stel dan ook het besluit uit tot na de gemeenteraadsverkiezingen over het ontwikkelen van het braakliggende terrein langs de Jacoba van Beierenweg. Op die manier worden de nieuwe bestuurders niet in een keurslijf gedwongen waardoor het voor hen onmogelijk is om de overlast van de spoorwegovergang op te kunnen lossen. Door deze overgang blijft het oude dorp een aanhangsel van Teylingen en een tunnel zal bijdragen tot een betere integratie van het oorspronkelijke dorp met de nieuwbouw in Voorhout en de rest van Teylingen. Laat de spoortunnel het meest belangrijke onderwerp zijn van de aankomende gemeenteraadsverkiezingen.”