Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 september 2009

Motie fietspad geen steun in de rug wethouder

LISSE – ‘Ik heb geen motie nodig om in beweging te komen. Ik kom zelf wel in beweging.’ Een motie die bedoeld was om wethouder Guus Mesman (PvdA) te ondersteunen haalde het niet. De partijen Nieuw Lisse, CDA en SGP/ChristenUnie riepen tijdens de gemeenteraadsvergadering van woensdag 16 september het college op ‘om zich maximaal in te spannen om gedeputeerde staten van Zuid-Holland te overtuigen onmiddellijk tot actie over te gaan om langs de Heereweg ter hoogte van Meer & Duin en De Engel een duurzame veilige doorgang voor (brom)fietsers te waarborgen.’

Een meerderheid van de partijen wilde de motie echter niet steunen. Gemeenteraadslid Hans Bet (PvdA) stelde: ‘Op zich is er geen woord verkeerd aan deze motie. Maar de wethouder heeft dit al toegezegd en hij gaat al naar gedeputeerde staten: wat voor zin heeft dan deze motie? U roept de wethouder op iets te gaan doen wat hij al toegezegd heeft dat hij er wat aan gaat doen.’ Fractievoorzitter Cees Verburg (D66): ‘Mesman heeft ons ervan overtuigd dat hij er bovenop zit. De situatie is nu al veranderd, want het fietspad is helemaal afgesloten. De motie is niet nodig om de wethouder in beweging te zetten, want hij is al overtuigend in beweging.’

Fractievoorzitter Jos Assendelft (Nieuw Lisse) probeerde de PvdA, D66 en VVD over de streep te trekken: ‘Deze motie is een signaal wat hopelijk de meerderheid van de raad de wethouder ondersteunt om gedeputeerde staten zover te krijgen. Er wordt geprobeerd wat voor elkaar te boksen en de Provincie komt haar toezeggingen niet na. Het wordt steeds slechter weer en ’s avonds wordt het steeds donkerder, dus waar blijven we dan met de veiligheid van de fietsers? Een heleboel scholieren moeten maar zien hoe ze tussen Sassenheim en Lisse moeten fietsen, terwijl u het heeft over procedures.’
Gemeenteraadslid Johan Vermeij (VVD) was niet overtuigd: ‘Mesman heeft een aantal keren aangegeven dat hij met Provincie in gesprek is en blijft. Er komen verkeersregelaars bij Hillegom zodat fietsers daar veilig kunnen oversteken. Ik ga ervan uit dat Mesman niet stopt met zijn gevecht met de Provincie. De wethouder heeft ons voldoende toegezegd dat hij al in actie is. Daar is deze motie vooralsnog niet voor nodig.’ Mesman zelf liet weten: ‘Ik vind het heel erg plezierig als signalen uit de bevolking onder mijn ogen gebracht worden. De huidige staat van het fietspad is geen goede situatie en ik vind het heel vervelend. Ik ben constant met Provincie in gesprek, maar ik begin door te dringen. Ik heb geen motie nodig om in beweging te komen. Ik kom zelf wel in beweging.’ De motie werd verworpen door VVD, PvdA en D66.