‘Alle kleine beetjes helpen’
STREEK – In de periode tot 2020 moet er tussen 120 en 170 hectare nieuw bedrijventerrein bijkomen in Holland Rijnland, een gebied strekkend van Hillegom tot Zoeterwoude. Burgemeester Sander Schelberg, in zijn functie van portefeuillehouder economische zaken van Holland Rijnland, presenteerde vorige week de Regionale Bedrijventerreinstrategie.
Momenteel beslaan de 61 reguliere bedrijventerreinen in Holland Rijnland een gebied van 906 hectare (bruto). Vaak is er op deze terreinen ‘gewoekerd met ruimte’, zo laat Schelberg weten. ‘We zijn de afgelopen decennia nogal slordig omgegaan met de ruimte bij de bedrijventerreinen. Onderzoek heeft uitgewezen dat er voor de periode tot 2020 tussen 120 en 170 hectare aan bedrijventerreinen bij moet komen. We houden hierbij wel een laddertraject aan: eerst worden bestaande bedrijventerreinen geherstructureerd, daarna bekijken we waar bedrijven op andere terreinen kunnen worden ingeplaatst en pas dan ontwikkelen we maagdelijke bedrijventerreinen.’
De toekomstige bedrijventerreinen gaan de hoogte en de diepte in. Er worden dus geen grote oppervlakten aan parkeerruimte naast de kantoren opgeslokt. ‘Dat is de crux van de herstructurering. De truc is om zoveel mogelijk het parkeren onder de gebouwen te laten plaatsvinden en boven de productieruimten de kantoren te plaatsen. Idealiter worden ook verschillende bedrijven in meerlaags bebouwingen gestationeerd’, informeert Schelberg.
Op dit moment beslaat 56% van Holland Rijnland agrarisch grondgebied, maar het zal niet zo zijn dat de nieuwe bedrijventerreinen zonder scrupules op dat agrarische gebied worden geplempt. ‘Ons agrarisch gebied is kwetsbaar. Bovendien krijgen we pas toestemming van de Provincie voor nieuwe bedrijventerreinen als de gemeenten eerst alles geprobeerd hebben om bestaande bedrijventerreinen aan te pakken.’ Schelberg is erg tevreden dat het hem als portefeuillehouder economische zaken is gelukt om de Regionale Bedrijventerreinstrategie gerealiseerd te hebben. ‘Het is een hele klus geweest en het schijnt door mijn voorgangers een paar keer niet gelukt te zijn. Dat wist ik gelukkig niet toen ik aan dit karwei begon.’
Een ander onderdeel van het plan is dat bedrijventerreinen zoveel mogelijk ‘gethematiseerd’ worden. Schelberg: ‘De Warmondse Veerpolder bijvoorbeeld moet geherstructureerd worden. Daar kun je je richten op bedrijven met het thema ‘Leasure’. Zo heb je in Leiden al het Bio life science park en in Noordwijk ESA/Estec.’
De behoefte naar de bedrijventerreinen is onderzocht voor de economische crisis uitbrak. Zijn de conclusies niet achterhaald? Schelberg vindt van niet: ‘De extra ruimte zal nodig blijven. We krijgen echter wellicht een paar jaar meer tijd dan tot 2020 om de herstructurering op te pakken. Het bedrijfsleven schreeuwt nog steeds om uitbreiding van bedrijventerreinen. De woon- en werkdruk op de Randstad en Holland Rijnland wordt in de komende jaren alleen maar groter. Overigens, voor de realisatie van nieuwe bedrijventerreinen vormt de komst van de Rijnlandroute de achilleshiel. Goede infrastructuur is een absolute noodzaak. Voor nieuwe kantorenlocaties is een goed openbaar vervoer systeem cruciaal.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home