Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 november 2009

Assendelft verlaat politiek

‘Ik sluit een terugkeer op termijn niet uit’

LISSE – De in april van dit jaar aangestelde nieuwe fractievoorzitter van Nieuw Lisse, Jos Assendelft, keert na de gemeenteraadsverkiezingen niet meer terug in de politiek. Hij heeft aan zijn partijbestuur aangegeven tijd vrij te willen maken voor andere activiteiten.

Cor van der Zwet, voorzitter van het bestuur van Nieuw Lisse, bevestigt het nieuws: ‘Assendelft heeft het bestuur laten weten dat hij zich voor de volgende raadsperiode niet meer beschikbaar stelt. Het werk van raadslid neemt teveel tijd in beslag en het is uiteraard zijn keuze om aan te geven of hij wel of niet beschikbaar is. We gaan de verkiezingen in met een duolijsttrekkerschap, waarbij Cees Ruigrok de nummer één zal zijn en het huidige steunfractielid Jeannette van der Laan de nummer twee.’

Assendelft vertelt over de beweegredenen voor zijn vertrek: ‘Dat zijn er behoorlijk veel. Het is een heel leuke periode geweest, maar ik ben er nu even klaar mee. Je moet niet altijd blijven doorgaan met hetzelfde; ik maak nu tijd vrij om met iets nieuws te beginnen. Het zal niets politieks zijn, misschien ben ik helemaal geen politiek dier.’

Heeft de politiek u gegeven wat u ervan verwachtte? ‘Ik had geen verwachtingen, want de politiek an sich is nooit een drive geweest voor mezelf. Men vroeg me voor de steunfractie en vanaf daar is het gegroeid. Daphne van der Zwet vertrok in september 2007 en mij werd gevraagd haar plaats in te vullen. Toen vertrok de fractievoorzitter Ad van Zelst en kreeg ik zijn functie. Politiek is vreselijk leuk, maar je wordt er in opgezogen. Of ik vertrek vanwege kritiek? Nee, want ik heb geen kritiek gekregen, positief of negatief. Ik hoor niets, dus blijkbaar doe ik het goed.’

Stopt u na slechts tweeënhalf jaar als gemeenteraadslid en ruim een half jaar als fractievoorzitter niet te vroeg? ‘Nee, want ik heb al wat dingen gerealiseerd, voorzover je als zwakke oppositie iets kunt realiseren. Bijvoorbeeld waar het gaat om het op de politieke agenda zetten van de verkeersveiligheid op de Spekkelaan. De vouwen werden je uit de broekspijpen gereden en met de wegaanpassingen zijn we qua verkeersveiligheid flink opgeschoten.’ Zien we u nog terug in de politiek? ‘Ik sluit dat op termijn niet uit, maar nu volg ik mijn hart en dat zegt me dat het mooi is geweest.’

Cees Ruigrok bevestigt dat hij de nieuwe nummer 1 is, als de leden op 30 november instemmen met het bestuursvoorstel van de kandidatenlijst. ‘Op de kieslijst is sprake van een duo-lijsttrekkerschap van mijn persoon en Jeannette van der Laan. Ik ga dan samen met Jeannette als de nummer één de verkiezingen in. Pas na de gemeenteraadsverkiezingen wordt door de gekozen Nieuw Lisse raadsleden een fractievoorzitter uit hun midden gekozen. Als zij vinden dat ik fractievoorzitter moet worden, trek ik me daar niet voor terug. Maar Jos Assendelft blijft fractievoorzitter tot aan de verkiezingen.’