Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 maart 2010

Homan onder vuur vanwege jachthavenplan

WARMOND / LEIDEN – De voltallige gemeenteraad van Leiden heeft in een brief het college van burgemeester en wethouders van Teylingen opgeroepen om te stoppen met de ontwikkeling van een jachthaven met maximaal 500 ligplaatsen in de Broek- en Simontjespolder. Leiden krijgt steun van de vereniging Betrokken Teylingers, een organisatie die ‘het dorpskarakter van de drie kernen, Warmond, Voorhout en Sassenheim bewaren.’ Daarnaast wil deze vereniging aandacht voor de ontwikkeling en bescherming van de cultuurhistorie, het landschap en de natuur in heel Teylingen.

Waar gemeenten doorgaans hun eigen plannen voor het eigen grondgebied doordrukken, aangezien het om het eigen terrein gaat, is het initiatief van de Leidse gemeenteraad opmerkelijk. Zou de situatie omgedraaid zijn en de gemeenteraad van Teylingen zou een verzoek tot planwijziging aan Leiden schrijven, dan zou dit hoogstwaarschijnlijk naar het ronde archief worden gewezen. B&W van Teylingen krijgen echter ook tegengas van de Betrokken Teylingers, die opkomen voor het blaarkopvee in de polder. Ze schrijven onder meer: ‘We zijn beducht voor autoverkeer in deze polder en voor het risico van een autoverbinding tussen de (Leidse) Merenwijk en Warmond. We achten de door de Teylingse wethouder Bert Homan (VVD) ondertekende intentieovereenkomst ongepast en verzoeken de gemeenteraad zich van het plan te distantiëren. We willen wel meedenken over de vraag hoe je een gebrek aan ligplaatsen om een aanvaardbare manier kunt oplossen.’

Homan liet eerder al weten: ‘De jachthaven is een enorme verbetering voor dat gebied. Het wordt nu voornamelijk gebruikt om rotzooi te dumpen. Ik begrijp de zorgen van de mensen uit de Merenwijk heel goed, over natuur, geluids- en zichtoverlast. We hebben er heel strakke afspraken over gemaakt.’ De Betrokken Teylingers zijn furieus over deze uitspraken: ‘Het is klinkklare onzin dat deze polder nu voornamelijk gebruikt wordt om rotzooi te dumpen. Het spreekt een minachting uit voor landschap, natuur en biodiversiteit. Met de ontsluiting voor auto’s over Warmonds grondgebied, zal Leiden zich realiseren dat ze met een héél klein beetje asfalt een autoverbinding tussen de Merenwijk en Warmond kan realiseren. Teylingen kan dit niet tegenhouden, want in het regionale bestuur heeft deze gemeente niet veel in de melk te brokkelen.’
Over Leiden’s reactie informeert Homan: ‘Al anderhalf jaar geleden heb ik bestuurlijk met het college van Leiden gesproken. Van hen kreeg ik toen de melding dat zij er positief tegenover stonden en medewerking wilden verlenen. Ambtelijk gesproken is de medewerking zeer positief geweest. De ontsluiting gaat niet door de Merenwijk, maar over Warmonds grondgebied, langs Warmond. We zullen anderen hier niet lastig mee vallen. Straks worden alle omwonenden ook betrokken bij de plannen. Als men kennis heeft gemaakt met de ondernemers, weten ze ook dat die mensen er het beste mee voor hebben.’