Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 maart 2010

ISD helpt met herindiceren

LISSE – Een brief om cliënten van de ISD (Intergemeentelijke Sociale Dienst) tijdig te informeren dat ze hun indicatieperiode moeten verlengen. Dit initiatief neemt Robert ’t Jong, directeur van de ISD, om ervoor te zorgen dat cliënten niet meer nodeloos enkele weken van alle hulp verstoken blijven. Deze verheugende mededeling deed Berna van Amersfoort, voorzitter van de Seniorenraad, tijdens de vergadering van maandag 15 maart.

Veel mensen die hulp in de huishouding ontvangen en hiervoor een indicatie hebben ontvangen, denken er niet aan om deze indicatie na vijf jaar opnieuw aan te vragen. Het gaat hierbij met name om senioren (55+) en ultrasenioren (80+). Van Amersfoort had ’t Jong al meerdere malen aangesproken op deze problematiek en onlangs legde ze hem praktijkvoorbeelden voor. ‘Bij iemand van boven de 90 jaar liep na vijf jaar de indicatie af en vervolgens kwam de hulp niet meer. Hij moest de hulp opnieuw aanvragen, maar moest vervolgens zes weken wachten voor hij weer hulp kreeg’, zo liet Van Amersfoort aan ’t Jong weten.
Voor de leden van de Seniorenraad had de voorzitter goed nieuws te melden: ‘Dit gaat veranderen. Voortaan krijgen mensen twee maanden voordat de indicatieperiode eindigt een brief. Bij deze brief zit een formulier dat de mensen kunnen invullen om de verlenging van de indicatie aan te vragen. Dat is een goede zaak, want mensen van boven de 80 jaar staan er niet bij stil dat een herindicatie plaats moet vinden.’ De leden van de Seniorenraad juichten dit initiatief van harte toe. ‘Het getuigt van klantvriendelijker werken’, zo merkte een van hen instemmend op.