Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 maart 2010

Reclame op vuurtoren is “vrijheid van meningsuiting”

NOORDWIJK – De vuurtoren, al sinds jaar en dag een gerenommeerd rijksmonument, is dankzij een “stunt” van de politieke partij Wat Noordwijk Wil / Liberaal Noordwijk gedegradeerd tot reclamezuil. “We zijn lekker origineel bezig”.

Door Joep Derksen

Van de betreffende politieke partij juicht Theo Sweers via een persbericht: “Zodra het avond wordt en Noordwijk in het duister is gehuld, verschijnt er sinds dit weekeinde op de Noordwijkse vuurtoren een levensgrote 4. Het in fuchsiarood gekleurde getal verwijst naar het lijstnummer van Wat Noordwijk Wil/Liberaal Noordwijk. Deze lokale partij neemt op 3 maart deel aan de gemeenteraadsverkiezingen. De vuurtoren aan de Koningin Wilhelmina Boulevard geldt als het belangrijkste herkenningspunt van Noordwijk. Vandaar deze stunt van Lijst 4.”

De eerste vraag aan Sweers is natuurlijk hoe zijn partij dit voor elkaar heeft gekregen? Hij glundert: “Mooi hè? Dat is het geheim van de smid, maar na de verkiezingen zal ik het vertellen. De kosten voor deze actie worden door de campagnecommissie gedragen. De ene partij doet de ene actie met het geld, de andere partij doet iets anders en wij hebben iets bijzonders.”

Blauw licht

Al eerder werd via een blauw licht op de vuurtoren aandacht geschonken aan kinderdiabetes. Dit gaat om de promotie van een politieke partij. Is de vuurtoren hiermee officieel een reclamezuil geworden of wordt het erfgoed van Noordwijk hiermee verkwanseld? “Kom zeg, nee hoor. Daar moet je doorheen kijken, het is gewoon een leuke ludieke actie. We zijn een van twee lokale partijen en onderscheiden ons. Zo kunnen onze leden niet slechts één keer per vier jaar, maar zelfs één keer per maand stemmen. Via onze site kunnen ze aangeven wat ze van de raadstukken vinden. Onze raadsleden zullen zeker luisteren naar de mensen die lid zijn en de inbreng van de leden. Hun besluiten laten ze mede afhangen van de reacties die ze ontvangen.” Sweers concludeert: “We zijn lekker origineel bezig. Wat wij doen is weer wat anders.

Vrijheid van meningsuiting

Eelco Kranenburg, gemeentelijk woordvoerder, reageert: De vuurtoren is een rijksmonument. Het is geen eigendom van de gemeente, maar van Rijkswaterstaat. Het is in ieder geval een origineel campagnemiddel van lijst 4. Hoewel het de aandacht trekt, veroorzaakt deze uiting geen lichthinder. Daardoor is er geen vergunning op grond van de APV nodig. De projectie is geen reclame-uiting, zodat evenmin een reclamevergunning nodig is. Als uiting van een politieke partij valt het lichtbeeld onder de vrijheid van meningsuiting.
Yeter Atmaca, persvoorlichter van Rijkswaterstaat laat weten dat ze nog niets van de actie had gehoord. Na enkele uren informeert ze: “De Dienst Noordzee beheert alle vuurtorens langs de kust. Wij doen hier geen uitspraken over.”