Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 mei 2010

Frisse wind met nieuwe citymanager


LISSE – Na 13 maanden verruilde citymanager Ad van Zelst zijn baan van 20 uur per week in voor de functie van wethouder voor Nieuw Lisse. Dit zorgde ervoor dat de Stichting Ondernemersfonds Lisse (SOL) en de gemeente op zoek moesten naar een nieuwe persoon die toeristisch Lisse op de kaart moet zetten. Zijn naam was al uitgelekt, maar dinsdag 18 mei werd Harrie Duivenvoorden (62) officieel benoemd.

Het was onbewust, maar de eerste indruk van Duivenvoorden liet al zien dat hij een heel andere stijl zal hanteren dan zijn voorganger. Stropdasloos stond hij de pers te woord en luisterde naar de introducties en complimenten van Ton Tibboel, SOL-voorzitter, en wethouder Bas Brekelmans (VVD). De eerste kon het niet laten aan te geven dat hij het vroegtijdige afscheid van Van Zelst niet luid juichend begroet had: ‘Het is niet te hopen dat we hier elk jaar staan voor de introductie van een nieuwe citymanager. Het is jammer dat Ad vertrokken is, maar ik gun hem zijn nieuwe functie.We hebben een goede opvolger gevonden; iemand die midden in de samenleving staat. Een doener, met kennis en vakmanschap die Lisse zal vermarketen in de regio. Ik ben blij dat je de nieuwe citymanager bent en hoop dat je de pijp niet gauw aan Maarten geeft.’

Brekelmans wees erop dat Duivenvoorden gekozen was uit twaalf kandidaten en liet tevens weten dat Lisse, in navolging van Noordwijk en Leiden, een zogeheten Stichting Lisse Marketing opzet. Dit is een platform van vrijwilligers met deskundigen uit de horeca, marketing, het toerisme en koopcentrum. Zij overleggen op een regelmatige basis hoe Lisse op de kaart gezet kan worden.

Duivenvoorden liet weten dat zijn eerste taak zal zijn om alle activiteiten van verenigingen, bedrijven en stichtingen op één complete agenda zet. Hierdoor wil hij ideeën opdoen om nieuwe activiteiten te genereren. ‘Zoals het crossen van verenigingsactiviteiten met winkeliersactiviteiten.’ Ook zal de citymanager zich inzetten voor de koopzondagen: ‘Als de gemeenschap het wil, zal ik deze wens beantwoorden.We hadden op 18 april een koopzondag; de eerste aanloop was leuk, maar de inkomsten waren niet op het niveau van het aantal mensen dat Lisse bezocht. De grote gemene deler is niet het fenomeen koopzondagen. Ik wil koopzondagen animeren, maar niet 52 in het jaar. Voor volgend jaar gaan we zes koopzondagen invullen.’

De afgelopen weken heeft de citymanager regelmatig in het dorp gelopen. ‘Mensen vragen me of ik de tweede burgemeester van Lisse geworden ben. Dat is niet zo, maar ik wil laagdrempelig blijven, zodat mensen met hun ideeën bij me langs komen. Overigens moet ik me als autodidact ernstig inhouden op alle ideeën die ik zelf heb. Ik loop mezelf wel eens voorbij en dat moet de goegemeenschap maar voor lief nemen. Er komen altijd wel goede ideeën uit die ook gerealiseerd worden.’

Duivenvoorden liet tevens weten dat hij, net als de website van de gemeente Noordwijk, ook een zogeheten portal wilde hebben voor Lisse. Hierdoor kunnen de websitebezoekers kiezen of ze informatie willen over de plaats Lisse of over het toeristisch Lisse. Voor meer informatie: www.ondernemersfondslisse.nl.