Soepsoap in Mariengaerde
Door Joep Derksen
Zo neemt vrijwilligster en pedicure Anne Zwetsloot geen blad voor de mond. ‘Ik kom regelmatig in Mariengaerde en eerder al is het extraatje, zoals een klein vlaaitje, dat de mensen op woensdagmiddag kregen verdwenen. Nu is die soep weggehaald, terwijl het juist de soep is die de ouderen gemakkelijk weg kunnen krijgen. Op die leeftijd drinken de mensen al te weinig, dus dit is een belachelijke maatregel. Het probleem wordt veroorzaakt door het feit dat het eten in een gemeenschappelijke keuken wordt voorbereid. In Mariengaerde hebben ze het verkeerde opwarmsysteem en kunnen ze dus niet de soep warm bij de mensen in de kamers krijgen.
Een van de bewoonsters die de 90 al ver is gepasseerd, maar wiens verstandelijke vermogen nog optimaal is, maakt zich ongelooflijk kwaad over het verdwijnen van de soep. “Ik vind het schandalig! Oude mensen willen dolgraag een bordje soep, want alleen die soep is nog een klein beetje te eten. Voor de rest is het eten smakeloos, sinds het in die centrale keuken machinaal wordt klaargemaakt. Maar wij bewoners hebben niets te vertellen en worden als een stuk vuil behandeld.”
Onlangs dienden drie interim managers op te stappen bij WWZ-Marienstaete-Valent, vanwege onvoldoende functioneren. Volgens contractuele afspraken konden zij in totaal een bedrag van 700.000 euro incasseren. Debby van Schuppen, afdeling PR en communicatie, ontkent per definitie dat er enige link is tussen het moeten betalen van dit bedrag en het niet meer serveren van de soep. Ze vertelt: “We hebben een besluit moeten nemen om gedurende de zomer de bewoners geen soep te serveren. Daar is een brief over gestuurd met de ongelukkige mededeling dat soep niet meer van deze tijd is. De soep moet nadat die van de centrale productiekeuken komt, op locatie warm gemaakt worden en we hebben daar de faciliteiten niet voor. Daarom kunnen we de soep niet meer leveren. We realiseren ons dat dit voor de bewoners geen fijn besluit is. Op 6 juli hebben we met de cliëntenraad overleg om tot een goede definitieve oplossing te komen. Tot die tijd hebben bewoners de keuze tussen een kop bouillon en een glas limonade.”
Is het niet meer serveren van de soep niet gewoon een simpele bezuinigingsmaatregel? Immers, aan drie niet voldoende functionerende managers moest uw organisatie 700.000 euro uitbetalen. “Het heeft helemaal niet te maken met bezuinigingen in de zorg of die afkoopregeling die contractueel was vastgelegd. Het is niet zo dat we bewoners of cliënten zouden laten duperen vanwege ontslagvergoedingen. We hebben een centrale productiekeuken in gebruik genomen met als doel beter verzorgde maaltijden te krijgen. Het niet kunnen opwarmen van de soep is een praktisch probleem waarmee we in aanraking gekomen zijn.” Komt de soep weer terug? Het antwoord van Van Schuppen biedt enige hoop voor de Mariengaerdebewoners: “Ik durf er geen voorschot op te nemen. Als het binnen de mogelijkheden past zou het goed zijn dat de soep weer terug komt.”
Naschrift: Naar aanleiding van de perspublicaties maakte de organisatie bekend dat de soep weer dagelijks geserveerd wordt voor de bewoners.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home