Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

09 juli 2010

“Ik geloofde dat als je dun was, alles weer goed zou komen”

Kim Out realiseert tijdschrift “missREAL”

LISSE – “Mijn perfectionisme is een vloek.” De meeste geïnterviewden van het Gesprek van de Week zijn de 40 al ver gepasseerd, maar Kim Out heeft ook al een leven van emoties achter zich. Iedere basisschoolleerling is onzeker, maar bij Kim leidde haar onzekerheid, in combinatie met haar perfectionisme en het “ideale schoonheidsbeeld” tot de ziekte Boulimia. Het is een episode in haar leven die nog altijd niet is afgerond, maar waar wel al iets heel moois uit is voortgekomen. Kim heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de glossy “missREAL” tot leven kwam; een magazine dat het door de mensen beleefde schoonheidsideaal onder de aandacht brengt. “Schoonheid is niet in één beeld te vangen.”

Door Joep Derksen

Onlangs bekeek Kim oude beelden van zichzelf toen ze een jaar of vijf was: een praatgraag meisje dat net als alle kinderen van die leeftijd met grote, onschuldige ogen de wereld bekijkt. “Ik herkende mezelf niet meer, dat ik zo praterig was”, vertelt Kim. Nu ben ik dat zeker niet meer. In die jaren op de lagere school was ik heel onzeker en zeker niet spontaan, maar ik had het gevoel dat dit wel goed zou komen.” In groep 8 ging het echter bergafwaarts: “Ik voelde me onzeker over allerlei dingen en ging me tegen mijn ouders afzetten. Ik werd een ‘skater’ en droeg veel zwarte make-up.”

Op haar 13de veranderde de hormonenspiegel van Kim: “Ik kreeg vormen en in mijn onzekerheid had ik het idee dat ik dikker werd, ook al zag je het niet op foto’s. Ik ging hier erg op letten en wilde afvallen. Als dat afvallen niet lukte, ging ik het eten dat ik zojuist op had uitspugen. Nu weet ik dat deze reactie nergens op sloeg, al was het voor mij op die momenten heel logisch om zo te handelen. Ik at veel en spuwde het vervolgens weer uit.” In het toenmalige dagboek van Kim schrijft zij op 14-jarige leeftijd: “Ik heb vijf keer overgegeven”. Hierover vertelt ze: “Ik voelde me een bulldozer als ik wat gegeten had. Ik wist dat het niet goed was om het eten daarna uit te spugen, maar wilde het doen. Tijdens het eten dacht ik de hele tijd aan het moment waarop ik weer naar het toilet kon gaan om over te geven.”

De kick

Boulimia is een sluipende ziekte, die veel overeenkomsten heeft met een verslavende drug. Zelf gebruikt Kim de steekwoorden “de kick, controle, angst en schaamte”, wanneer ze het over haar eetprobleem heeft. Van mijn 14de tot 17de jaar ging het megaslecht en op mijn 17de en 18de zat ik in een kliniek. Daar heb ik veel geleerd over mijn zelfbeeld en daarna ging het beter, al heb ik terugvallen gehad. Ook nu nog ken ik dieptepunten, al heb ik ook een week gehad dat het wel goed gaat. Boulimia is niet alleen dat mensen wat eten en het weer uitspugen. Boulimia is je hele leven: het is er altijd. Als je ’s ochtends opstaat, moet je eten. Boulimia is vertrouwd en biedt je veiligheid. Boulimia loopt namelijk niet weg; het is er altijd.”

De ziekte heeft hetzelfde effect als drugs. “Ik was altijd op zoek om eten te kopen, zodat ik het opeten en weer uitspuwen. Het was echt een verslaving. Wanneer ik in de supermarkt was, kocht ik heel veel dingen waar ik zin in had. Als ik die boodschappen had, wilde ik zo snel mogelijk weg; ik vergat soms ook het wisselgeld. Soms was ik even gerust, want ik had weer eten bij mij en dan droeg ik het een uur in mijn rugzak. Vaak begon ik het meteen op te eten.”

“Ik heb geen eetstoornis gekregen door het volgen van een schoonheidsideaal. Andere factoren als mijn onzekerheid en perfectionisme speelden een veel grotere rol. Wel heb ik me altijd gespiegeld aan een schoonheidsideaal. Als tienermeisje knipte ik plaatjes uit van modellen en plakte die vervolgens op. Ik geloofde dat als je dun was, alles weer goed zou komen. Nu zeg ik dat dit bullshit is, al zeg ik dat ook om mezelf te overtuigen.”

Succes

Hoe verschrikkelijk de ziekte boulimia ook is, het heeft er wel voor gezorgd dat Kim haar grootste succes tot nu toe heeft gerealiseerd: het glossy magazine missREAL, dat nu met 50.000 exemplaren voor 3,95 euro in alle boekenhandels ligt. Het begon eind 2008 met een prijsvraagemailtje van de jongerenorganisatie Your World, met de vraag: “Heb je een droom? Schrijf je in.” Kim: “Voor deze wedstrijd bedacht ik me: ‘Hoe ga ik het schoonheidsideaal onder de aandacht brengen?’ Het mooi zijn in de bladen is namelijk niet vanzelfsprekend; schoonheid is niet in één beeld te vangen. Schoonheid varieert ook door de eeuwen heen en verschilt per continent. Van de duizenden inzendingen was ik een van de vijf winnaars. Ik kreeg begin maart 10.000 euro en een coach genaamd Victor.

Het was nu aan mij en Victor om een tijdschrift te realiseren over het bespreekbaar maken van het schoonheidsideaal. We kochten tijdschriften en ik belde journalisten en fotografen met als doel om zelf zo’n tijdschrift op te zetten, maar na vijf maanden leek ik op een dood spoor beland.” Een gesprek met een bladenuitgever veranderde alles. Hij hielp Kim met het opzetten van een concept, waarmee ze naar Sanoma ging. In oktober zei de uitgeverij “Ja” tegen het idee van Kim en een klein team werd samengesteld om missREAL te lanceren. Samen bedachten ze een breed scala aan verrassende verhaalideeën. En op 16 juni was het grote moment: missREAL werd officieel gelanceerd. Kim besluit: “Ik ben meer dan het meisje met een eetstoornis. Ik heb boulimia en heb me er doorheen geslagen.”

7 Comments:

At 8:05 p.m., Anonymous Anoniem said...

Hi there colleagues, its enormous piece of writing on the topic of teachingand completely explained, keep it up all the time.


Here is my site ... affordable appliance repair tampa

 
At 6:31 p.m., Anonymous Anoniem said...

Its like you read my mind! You seem to grasp a lot about this, like you wrote the e book in it or something.
I think that you simply can do with a few percent to force the
message home a bit, but instead of that, this is magnificent blog.
A great read. I'll certainly be back.

Feel free to surf to my web-site :: email marketing

 
At 12:15 a.m., Anonymous Anoniem said...

Today, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and tested to see
if it can survive a twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation.
My iPad is now broken and she has 83 views. I know this
is completely off topic but I had to share it with someone!



Feel free to visit my web-site; Bench Craft Company ad agencies in atlanta georgia

 
At 7:35 a.m., Anonymous Anoniem said...

Hey there! Do you know if they make any plugins to assist with SEO?
I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not
seeing very good success. If you know of any please share.

Appreciate it!

Check out my weblog - company consolidation debt

 
At 9:38 a.m., Anonymous Anoniem said...

I am sure this paragraph has touched all the internet people, its really really
pleasant article on building up new web site.

Look at my homepage car accident attorneys new york

 
At 9:42 p.m., Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 
At 12:18 a.m., Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 

Een reactie posten

<< Home