Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 september 2010

Reacties van politici

LEIDEN – Enkele Leidse politici werd om een reactie gevraagd op het nieuws dat ze woensdag 22 september officieel te horen kregen. De miljoenenbedragen die om hun oren vlogen, was toch even slikken.

De heer S. Verschoor (D66) laat weten: ‘Het grootste probleem is de financiering van die 25 miljoen euro door Leiden en Katwijk. Ik vind het niet erg dat bepaalde potjes overgeheveld worden van het ene project naar het andere; daar rust wat mij betreft geen taboe op. De oplossing om het geld voor de RGL-lijn van Katwijk naar Noordwijk door te schuiven naar de Rijnlandroute vind ik goed bedacht. Wel blijft het probleem dat je te weinig geld houdt voor beide projecten.

SP’er J. van der Kraats oordeelt: ‘Het is slikken of stikken. Men vindt het belangrijk dat de projecten ook gerealiseerd worden, maar wat ons betreft hoeft dat niet voor alle infrastructuurwerken te gebeuren. De fasering van de RGL vind ik een goede oplossing, aangezien de RGL voor de inwoners van Noordwijk toch geen tijdwinst oplevert.’

Voorzitter Henri Lenferink laat weten dat het bedrijfsleven al vijf miljoen euro heeft toegezegd om de infrastructurele werken te realiseren. Mogelijk worden dit ook tien miljoen euro; het bedrijfsleven wil een systeem opzetten om deze bijdragen via de OZB te laten verlopen. Hij ziet niets in het plan om van de Rijnlandroute een tolweg te maken: ‘Dat werkt alleen als er geen alternatieve routes beschikbaar zijn’.

Ook Leendert de Lange geeft een reactie op de vraag of de Holland Rijnland gemeenten unaniem moeten instemmen met de extra bijbetaling van 37,5 miljoen euro of dat een meerderheid van stemmen volstaan. De Lange: ‘Strikt juridisch gezien kun je ervoor kiezen dat dit voorstel ook wordt aangenomen als het niet unaniem gesteund wordt. Maar we vinden dat alle gemeenten dit moeten steunen, het gaat namelijk over de portemonnee van de gemeenten. Zij moeten gelden overhevelen naar een gemeenschappelijk doel.’ Dus als één gemeente zegt: ‘We houden het geld in onze eigen zak’, dan gaan de infrastructuurprojecten niet door? De Lange: ‘Dat is inderdaad inherent aan deze beslissingsstructuur.’Voor 1 december moet er een definitieve besluitvorming plaatsvinden om de gelden van de HR-gemeenten ter beschikking te stellen.