Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

14 oktober 2010

Chinese levenslessen

NOORDWIJK – ‘De deur van China is geopend en daarom is het goed om wat basiskennis van het Chinees te hebben.’ Docente Li Hsueh (roepnaam Liesje) geeft sinds kort Chinese les aan de kinderen in groepen 7, 8 en 9 van de Noordwijkse School.

Het gaat om een zogeheten extraschoolse activiteit, waar de kinderen zich vrijwillig voor aanmelden. Liesje vertelt hierover: ‘In vijf weken tijd leer ik de kinderen de geschiedenis van de Chinese karakters en hoe je een aantal karakters op de juiste wijze moet schrijven. Iedereen krijgt van mij een Chinese naam en ik leer hen de vijf tonen die in het “Putonghua” (de belangrijkste taal in China) gebruikelijk zijn. Ook leren de kinderen om van 1 tot 10 te tellen en de Chinese versie van een verjaardagsliedje. Het is heel goed om een andere taal te leren en een beetje kennis van ieders cultuur te hebben. Zo accepteer je flexibel te zijn en weet je dat je anders bent dan anderen.’