Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 december 2010

Bedrijven blij met gemeente

LISSE – De gemeente scoort goed waar het de dienstverlening aan bedrijven betreft. Dit blijkt uit het rapport ‘Normenkader voor bedrijven’ dat het bureau Lexnova vorige week uit bracht. Het rapport behelsde een onderzoek naar de gemeentelijke dienstverlening aan bedrijven door de gemeente Lisse. Wethouder Bas Brekelmans (VVD) maakte op dinsdag 23 november de resultaten vol trots bekend.

De gemeente heeft zich laten toetsen op de dienstverlening richting ondernemers en bedrijven. ‘Dat is altijd spannend’, laat een opgelucht wethouder weten. ‘Als je goed presteert, krijg je een Bewijs van Goede Dienst predikaat. Aan vijftig bedrijven zijn tien vragen gesteld en op twee punten na scoren we bijzonder goed.

Brekelmans citeert uit het rapport: ‘In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat de dienstverlening die de gemeente Lisse biedt aan bedrijven goed tot zeer goed verloopt. De responstijd van de gemeente op ‘Inhoudelijke verzoeken en aanvragen’ is zeer goed en de gemeente scoort uitstekend op de normen ‘Hersteltermijn bij termijnoverschrijding’ en ‘Deugdelijke besluitvorming’. Met enige inspanning kan de gemeente Lisse de scores verder verbeteren voor wat betreft de normen die bijna voldoen aan de minimumnorm. Dit geldt voornamelijk voor de normen ‘Volledigheid verzoeken en aanvragen’ en ‘Inhoudelijke kennis en deskundigheid’. Indien de gemeente de voorgestelde verbetermogelijkheden uitvoert, kan een excellente dienstverlening aan bedrijven bewerkstelligd worden.’ Alleen dan kan de gemeente Lisse het ‘Bewijs van Goede Dienst’-predikaat krijgen.
Uit het rapport blijkt dat de pijnpunten bij de norm ‘Volledigheid verzoeken en aanvragen’ met name ligt bij de afhandeling van de reguliere bouwvergunningen en de sloopvergunningen. Een minimumpercentage van 85% van deze productaanvragen dient bij eerste indiening ontvankelijk te zijn en bij deze twee gemeentelijke diensten bedroeg dit percentage slechts 40%. Het rapport: ‘Dat is opvallend aangezien de gemeente de aanvrager voorziet van uitgebreide procedurebeschrijvingen op de website naast de aanvraagformulieren. Het niet ontvankelijk verklaren wordt enerzijds veroorzaakt doordat ondernemers aanvragen onvolledig indienen of vergeten aanvullende informatie toe te voegen, maar anderzijds heeft dit ook te maken met de op onderdelen strikte toetsing door medewerkers op de volledigheid van de aanvragen. Het toepassen van vooroverleg met de aanvrager wordt door de ondernemers zeer gewaardeerd.’ De wethouder besluit: ‘Op bepaalde vlakken willen we verbeteringen doorvoeren, bijvoorbeeld op het gebied van indieningseisen en de gestelde termijnen.’