Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

05 januari 2011

Ruim half miljoen voor verkeersveiligheid

LISSE – Met het aanpakken van enkele verkeersknelpunten wil de gemeente de verkeersveiligheid verhogen. Het college van burgemeester en wethouders maakte dinsdag 21 december de locaties bekend die in de periode 2011 tot 2013 worden aangepakt.

Wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) somde de locaties op: ‘Er komt in 2011 een poortconstructie met snelheidsremmende voorziening aan de Melkweg / Oranjelaan. We nemen diverse maatregelen op het kruispunt Ruishornlaan – Gerard Doustraat / Zwaluwstraat’. Tevens komen er verhoogde drempelplateaus op de kruispunten Kastanjelaan / Lindelaan en J. Steenstraat / J. van Ruysdaelplein / Randmeerstraat. Daarnaast worden er aanpassingen uitgevoerd voor snelheidsremmende voorzieningen aan de Rooversbroekdijk en de Randmeerstraat. De fietsoversteek aan de Ruishornlaan / Hobahostraat / Grachtweg ondergaat ook maatregelen in 2011.

Voor 2012 wil het college ook maatregelen uitvoeren. Het gaat dan om een poortconstructie met snelheidsremmende voorzieningen op de Mendeldreef / Keukenhofdreef. Verhoogde drempelplateaus komen er op de kruispunten Patrijsstraat en Mesdagstraat / Van Goghstraat. In de Berkhoutlaan verschijnen drempels en maatregelen worden genomen in de Schoolstraat, op het kruispunt Heereweg / Westerdreef en aan de oversteek van de Achterweg. In 2013 verschijnen er drempels in de Nassaustraaat en de Eikenlaan. De totale kosten voor deze extra veiligheidsmaatregelen bedragen 547.400 euro (inclusief BTW).
Voor het op tijd uitvoeren van de plannen is de gemeente afhankelijk van het ontvangen van de zogeheten BDU-subsidie. Een ambtelijk rapport waarschuwt: ‘Op dit moment is het nog niet zeker of er ook daadwerkelijk subsidiegelden worden toegekend. Als blijkt dat dit niet, of in mindere mate, het geval is, dan kunnen er minder projecten worden uitgevoerd dan gepland. Op basis van de prioriteiten zal er dan nog geschoven worden in de uitvoeringsperiode. Als de subsidie wel volledig wordt toegekend, wil de gemeente vanaf medio 2011 beginnen met de werkzaamheden. Van Zelst laat weten: ‘We willen deze verbeteringen in de verkeerspunten aanpakken naar aanleiding van ervaringen en opmerkingen van de inwoners.’