Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 juli 2011

Hoe is het toch met…?

Edwin Groeneveld

NOORDWIJK – Een kwart eeuw lang zwaaide Edwin Groeneveld de scepter over snackbar Groko aan het Palaceplein. Deze locatie was voor generaties jongeren een begin-, tussen- of eindpunt van een gezellig avondje of dagje uit. Honderdduizenden kroketten en ontelbare bakjes friet heeft Groeneveld staan bakken, terwijl hij tussendoor af en toe moest optreden als ‘portier’. In 2008 vond Groeneveld het welletjes; hij deed de snackbar van de hand, begon zijn eigen ijssalon en treedt regelmatig op als dj.

De grootouders van Groeneveld openden in 1945 hun ijssalon en door de jaren heen werd deze zaak door hun zoon en schoondochter in de loop der jaren omgebouwd tot broodjesbar / ijssalon. Het echtpaar scheidde echter en vanaf dat moment hielp Edwin zijn moeder in de zaak, die gedurende die tijd promoveerde tot snackbar. Na twaalf jaar nam hij het bedrijf volledig over en werd hij hét gezicht van de snackbar. De in totaal 25 jaar dat hij hier actief was, zitten vol met mooie herinneringen. ‘We hadden een keer enkele strippende dames voor de deur, die na sluitingstijd toch nog een kroket wilden bemachtigen. Het was grappig om te zien, maar het is ze niet gelukt; ik wilde namelijk mijn vergunning behouden.’

Hij had altijd een goede band met zijn klanten, maar trad ook op als portier. Ik wil mezelf geen uitsmijter noemen, maar ik was wel heel strikt en continue bezig om verhitte discussies te sussen. Zowel in als buiten de zaak, want ik wilde dat de buren zo min mogelijk overlast zouden ervaren.’ Soms diende de twee meter lange Groeneveld ook daadwerkelijk fysiek in te grijpen. ‘De jeugd wil gecorrigeerd worden, zeker als ze vol zitten met een combinatie van hormonen en een beetje drank. Geen enkele jongere wil een ander slaan, maar ze willen ook niet onderdoen voor een ander. Op dat moment hebben ze een scheidsrechter nodig die de zaak sust.’ Groeneveld is nooit bedreigd, al zijn wel een keer de ruiten met bierflesjes ingegooid nadat hij aangifte had gedaan. ‘Dat deed me niet veel; het was een kwestie van opruimen en weer doorgaan.’

In 2008 besefte Groeneveld dat hij niet tot z’n 50ste door kon gaan met zijn werk. ‘Ik was het nachtleven zat en wilde meer vrije tijd hebben. Daarom verpachtte ik de snackbar en opende mijn ijssalon Domini, vernoemd naar mijn nu 16-jarige zoon Dominic. IJs is een geweldig product; het is vrolijk en sprankelend en ik kan er oud mee worden.’ Met deze stap treedt de 45-jarige dus weer in de voetsporen van zijn grootouders. Even heeft hij overwogen om een tweede ijssalon te openen, maar al gauw stapte hij van dit idee af: ‘Een ijssalon moet altijd op een dure A-locatie gevestigd zijn en je hebt maar een half jaar om voldoende omzet te draaien. Ik houd het bij deze ijssalon; nu heb ik voldoende tijd om regelmatig op reis te gaan naar landen als Indonesië en Australië.’

Een deel van zijn vrije tijd in de winter benut hij ook om als dj op te treden in onder meer Nederzandt en 19th. ‘Dat zijn met name dance classics uit de jaren ’80 en ’90 en karaoke-avonden. Ik hoef echter geen tweede DJ Tiësto te worden hoor; het moet een lolletje blijven!’

Bent u ook benieuwd hoe het nu gaat met iemand die jaren geleden regelmatig in het nieuws was? Geef de naam van deze persoon door: joepderksen@live.com.