Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 augustus 2011

Frisse wind met nieuwe SWOL voorzitter


LISSE – De nieuwe voorzitter van de SWOL (Stichting Welzijn Ouderen Lisse) luistert naar de naam Joost Kuurman. Een van zijn taken zal zijn om de communicatie – en onderhandelingen - met de gemeente op te pakken. Daarnaast wil hij de SWOL ‘kostentechnisch in kaart brengen’. In een interview vertelt de 65-jarige man die sinds 2000 in Lisse woont meer over zijn plannen.

Kuurman heeft veertig jaar in zowel het wetenschappelijk als het voortgezet onderwijs gewerkt. De laatste elf jaar van zijn werkzame leven was hij rector bij Scholengemeenschap Visser ’t Hooft Lyceum. De eerste contacten tussen Kuurman en de SWOL ontstonden pas vier weken geleden, nadat Kuurman benaderd werd door de penningmeester met de vraag of hij geïnteresseerd zou kunnen zijn in de positie van voorzitter. Na enig nadenken volgde een gesprek met het SWOL-bestuur en het klikte van beide kanten.

Zelf vertelt Kuurman hierover: ‘Na veertig jaar werken vond ik het mooi geweest en wilde de dingen gaan doen die ik leuk vind. Hierbij wilde ik over de grenzen van het onderwijs heen stappen. Door mijn ouder wordende moeder werd ik elf jaar geleden betrokken bij de situaties waarin oudere mensen omgaan met het leven. Ik merkte dat het voorzieningenniveau vaak niet afgestemd was op de behoeften.’ De nieuwe voorzitter is geen persoon die de zaken radicaal zal omgooien, zo laat hij weten. ‘Ik ben niet iemand die ‘hands on’ is. De veldwerkers doen het echte werk; zij zijn goud waard en daar moet je op vertrouwen. Ik zie de SWOL als partner met de gemeente. We zijn nu anders dan een paar jaar geleden en beide partijen zijn tot elkaar veroordeeld. Als de SWOL er niet zou zijn, dan waren de problemen voor de gemeente gigantisch. We moeten samen een reis maken die uitmondt in een veilige haven voor de ouderen.’

De komende jaren gaat Kuurman samen met het bestuur de koers van de SWOL verder uitzetten. Samenwerking is hierbij een onderwerp dat regelmatig terug zal komen; niet alleen binnen de gemeente, maar ook daarbuiten. ‘Als in buurgemeenten specifieke expertise is, kunnen we eventueel met hen samenwerken. Binnen twee jaar moeten we zicht hebben of zo’n alliantie effect heeft.’ In september komt er duidelijkheid over de toekomst van het gebouw Beukenhof en of dit pand onder beheer van BESCAL komt. Er zal in Lisse altijd een plek zijn waar ouderen zonder drempel kunnen inlopen, laat Kuurman weten. ‘De Beukenhof als ontmoetingsplek is geen core business, al moeten er wel ontmoetingsruimtes voor ouderen blijven.’ Mogelijke alternatieven weet hij ook: ‘Denk maar aan publieke ruimtes van kerken. Ik kan me voorstellen dat mensen die van dit soort faciliteiten gebruik maken, best ook een eigen bijdrage kunnen betalen.’

De tijd dat kinderen in Nederland voor hun ouders zorgen, ligt achter ons. Ook waar het gaat om hulp voor senioren volgt Kuurman de gedachte van de gebruiker betaalt. ‘Je kunt bekijken in hoeverre mensen een eigen bijdrage kunnen leveren wanneer ze hulp nodig hebben. Op die manier kan iemand naar vermogen betalen voor wat hij nodig heeft.’ De komende tijd richt Kuurman zich op het uitvoeren en bijstellen van het SWOL-meerjarenplan 2014. Aan de Lissese senioren laat de voorzitter weten: ‘We beloven geen gouden bergen, maar het komt goed. U blijft bij ons in het vizier.’