Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 augustus 2011

Hoe is het toch met…?

Johannes Willem van der Sluijs, oud-burgemeester van Noordwijk


NOORDWIJK – Onlangs nam burgemeester Harry Groen afscheid, dus is de vraag gerechtvaardigd: hoe is het toch met zijn voorganger burgemeester Van der Sluijs, die van 1990 tot 2003 eerste burger was van Noordwijk?

Nadat hij vier jaar lang burgemeester was in Maarssen, werd Van der Sluijs benoemd tot de gemeente Leidschendam-Voorburg, met 72.000 inwoners behorende tot de vijftig grootste gemeenten van ons land. Maar nog altijd kijkt hij met een plezierig gevoel terug naar zijn periode in Noordwijk. ‘Hoewel mijn bestuursperiode daar op een aantal momenten gekenmerkt werd door behoorlijke politieke en bestuurlijke spanningen, is het totaalbeeld – zeker nu ik acht jaar weg ben – voor mij zeker positief. Noordwijk is nu eenmaal een heel plezierige gemeente om te wonen en voor een burgemeester ligt er met regelmaat een aantal uitdagingen, zeker op het vlak van openbare orde en veiligheid en de bijzondere evenementen. Veel collega-burgemeesters, ook van gemeenten met meer dan 100.000 inwoners, keken en kijken toch heel vaak wat jaloers naar Noordwijk vanwege de topconferenties en grote congressen, die er gehouden worden.’

Het terugdringen van de horecaoverlast beschouwt hij als een van de hoogtepunten uit zijn periode als burgemeester. ‘Toen ik in 1990 voor het eerst met de politieadjudant Braaksma een uitgaansavond in Noordwijk bijwoonde, wist ik niet wat ik meemaakte. Voor jongelui, die een gezellige avond gingen stappen, was het ongetwijfeld een eldorado, maar voor onze inwoners natuurlijk een drama. Veel inspanningen zijn geleverd om de overlast terug te dringen en vooral uit de woonbuurt achter de Grent weg te krijgen.’ Andere hoogtepunten waren voor hem onder meer de viering van 125 jaar badplaats, de NATO-top van ’95 en het jubileum van de KNRM.

Betrokken

Had Van der Sluijs, met de kennis van nu, zaken anders aangepakt? ‘Vermoedelijk heel veel, maar ik kijk niet te veel om als ik een beslissing genomen heb. Natuurlijk evalueer je het effect van belangrijke beslissingen, maar de meeste beslissingen neem je op basis van de informatie, die op dit moment beschikbaar is. Zeker als er tijdsdruk op staat. Het komt voor dat achteraf blijkt dat die informatie niet compleet of niet correct is, maar dat is dan jammer. Overigens is het ook zo, dat bij belangrijke beslissingen heel wat mensen betrokken zijn en het is maar zelden de mening van een enkele persoon, die doorslaggevend is. Ik kan goed luisteren naar adviseurs, maar op een bepaald moet ik de knoop doorhakken en dan sta ik ook voor mijn beslissingen.’

Hoe hebt u uw periode als burgemeester van Maarssen (2003-2007) ervaren? ‘ Dit was een gemeente met een ingewikkelde bestuurlijke problematiek, die er al jaren lag en bijna onoplosbaar was. Ik heb mij vier jaar lang intensief met die problematiek bezig gehouden. Er lag begin 2006 een oplossingsmogelijkheid, maar na de raadsverkiezingen ontbrak het aan voldoende politiek draagvlak om die oplossing ook binnen bereik te brengen. Maarssen is dan ook per 1 januari 2011 opgegaan in de gemeente Stichtse Vecht.’

Van 2004 tot 2007 was hij vice-voorzitter van het Bestuur Regio Utrecht, waarin hij zich onder meer bezig hield met de verkeersafwikkeling op de A2, A12 en de A27 rond Utrecht. Als geregistreerd mediator bij het Nederlands Mediation Instituut hielp hij bemiddelen in conflicten tussen burger en overheid of tussen overheden onderling. ‘Een mediator moet goed met mensen kunnen omgaan, goed kunnen luisteren en vooral zijn eigen mening niet willen opdringen.’

Taalachterstand

Van der Sluijs voelt zich op zijn plek als burgemeester van Leidschendam-Voorburg, een gemeente die onderdeel uitmaakt van de stadsregio Haaglanden. De regionale verwevenheid is groter dan bijvoorbeeld in de Duin- en Bollenstreek in de tijd dat ik daar burgemeester was. In een gemeente van meer 70.000 inwoners heb je ook sneller te maken met een stapeling van problemen, zoals taal- en onderwijsachterstanden, opvoedings- en gezondheidsproblemen en sociaal isolement. Leidschendam-Voorburg is net als Noordwijk een gemeente met een uitstekend woon- en leefklimaat, veel voorzieningen en een over het algemeen hoog opgeleide bevolking. Ik vind het een prima gemeente om mijn bestuurlijke loopbaan mee af te sluiten.’

Hij ambieert dus niet om nog burgemeester te worden van een van de vier grootste steden. ‘Ik heb geen enkele intentie om nog over te stappen naar een grotere gemeente. Leidschendam-Voorburg is nog overzichtelijk genoeg om als bestuurder frequent contact met de bevolking te hebben. Wanneer je zou overstappen naar een van de vier grote gemeenten, dan moet je dat echt vergeten. Je wordt compleet geleefd door de agenda, die zeven dagen per week bepaald wat je op welk moment van de dag moet doen. Ik heb ooit in die keuken gekeken en geconstateerd, dat ik dat niet wil. Als ik straks mijn bestuurlijke loopbaan hier afsluit, dan ben ik in vier heel verschillende gemeenten burgemeester geweest en dat is prima zo.’

Aan de inwoners van Noordwijk wil hij nog het volgende kwijt: ‘Ik kom de laatste paar jaar weer wat regelmatiger in Noordwijk en ik vind de gemeente er heel goed uitzien. Dat doet mij goed, want ik draag Noordwijk en de Noordwijkers een warm hart toe. Blijf investeren in Noordwijk, want dat maakt het voor inwoners en toeristen een zeer aantrekkelijk oord om voor korte of langere duur te verblijven. Bovendien is het een investering in toekomstige welvaart.’