De Grent eerder dicht
De proef met het 1-2-3 systeem heeft niet gewerkt. Het was aan de uitgaande jeugd om haar verantwoordelijkheid te nemen en zich te gedragen. De overlast is echter dermate de spuigaten uit gelopen, dat de burgemeester besloten heeft om de duimschroeven aan te draaien. Een werkgroep wordt ingesteld om extra maatregelen tegen de overlast in te stellen. Dan gaat het onder meer om het instellen van een fietsparkeerterrein op het Gat van Palace en het voeren van een ‘Fiets Fout = Fiets Weg’ systeem. Ook wordt de verlichting op de Grent aangepast en het indrinken tegen gegaan. Tevens wordt extra geïnvesteerd in het camerasysteem, in de hoop dat de komende jaren mensen wél veroordeeld kunnen worden op basis van de camerabeelden.
Gemeenteraadslid Klinkenberg (Puur Noordwijk) stelde: ‘Als de politiek kiest voor uitgaansgelegenheden op De Grent, heeft dit overlast tot gevolg. Maar welke mate van overlast vinden wij aanvaardbaar? Het fietskwakken moet de hoogste prioriteit hebben omdat dit tot erg veel overlast zorgt.’ De VVD diende een amendement in om een ander 1-2-3 systeem in te voeren, waarbij het publiek uiterlijk om drie uur naar buiten ging. De partij kreeg hiervoor geen steun.
Gemeenteraadslid Van Egmond (CDA) stelde voor om de schoonmaakwagentjes later aan hun werk op De Grent te laten beginnen; om de rust van de omwonenden niet te verstoren. Fractievoorzitter Carina Drijver (Progressieve Combinatie) zag het liefst een legitimatieplicht voor 16-plussers. Haar collega Diane Zandvoort (WNW/Liberaal Noordwijk) concludeerde droog dat de raad van alles kan bespreken, maar dat de burgemeester de beslissing neemt.’
Lokker benadrukte dat hij goed luisterde naar de inbreng van de gemeenteraadsleden. ‘Ik neem uw opmerkingen enorm serieus, maar neem wel de beslissing. Het belang van Noordwijk staat voorop. Noordwijk mag de naam hebben van een bruisend uitgaansleven, maar niet ten koste van bepaalde groepen en bepaalde belangen. Daarom is het flankerend beleid heel belangrijk. De sluitingstijden zijn een heel klein middel om het doel te bereiken: een veilig en fijn uitgaansleven.’ Hij liet weten voorstander te zijn van de invoering van een pasjessysteem; iets wat ook door de horecaondernemers is voorgesteld. Ook wordt De Grent autovrij gemaakt tijdens de stapuren.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home