Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 februari 2012

Onbegrip over HOV plannen door Sportlaan

LISSE – Nadat de fractievoorzitters op donderdag 9 februari geconfronteerd werden met het nieuws dat de HOV-lijn door de Sportlaan zal gaan, reageerden ze geschokt. Het was voor hen volslagen nieuwe informatie, ondanks dat de afspraken al op vrijdag 27 januari gemaakt waren.

Dolf Kistemaker (fractievoorzitter PvdA) reageerde impulsief: ‘Dan maar geen HOV, want die RijnGouwe Lijn kwam er ook niet. Wat is de meerwaarde van die HOV-verbinding voor Lisse? We hebben al een behoorlijk goede busverbinding, met een snelbus naar Schiphol. Die HOV-lijn wordt een paradepaardje van andere overheden.’

Fractievoorzitter Joke Vermeulen (CDA) vroeg zich af waarom het college tijdens de vergadering van de commissie Ruimte en Infrastructuur hier niets over verteld had. ‘In hoeverre informatie is achtergehouden, weet ik niet. Het zou vreselijk jammer zijn als de Sportlaan gebruikt gaat worden voor de HOV-lijn. De gemeente moet alsnog proberen er een andere draai aan te geven. Het betere alternatief is de N207. Het is heel erg dat de provincie zo ver kan gaan dat ze zo’n prachtig plan als de Sportlaan kunnen doorkruisen. Als we een grotere gemeente waren geweest, dan had de provincie zeker beter naar ons geluisterd.’

Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) was het hier mee eens. ‘Dit is belachelijk; de provincie wil haar plannen dom doorzetten. Ik ben ook teleurgesteld dat het college ons gisteravond niet heeft geïnformeerd. Alsof het er niet toe doet. Het lijkt erop dat er in groter verband niet naar ons geluisterd wordt. Misschien moet je dan toch echt een heel grote fusiegemeente zijn om nog invloed uit te kunnen oefenen. De meest ideale optie is de N207, maar het zal wel net zo zijn als met de Noordelijke Ontsluiting Greenport: als ergens voor gekozen is, zijn alle andere opties niet meer bespreekbaar en worden helaas ook niet onderzocht.’

De oppositiepartijen waren milder: Fractievoorzitter Cees Verburg (D66): ‘Ik begrijp niet dat overheden hun OV-verbindingen door bouwprojecten als de Sportlaan stuurt. Het college gaat zeker procederen of kijken hoe schadeclaims bedongen kunnen worden.’ Fractievoorzitter Cees Ruigrok (Nieuw Lisse): ‘Dit is buitengewoon jammer, maar ik heb geen idee wat je er aan kunt doen. We zullen alles moeten inzetten om te voorkomen dat die HOV door de Sportlaan gaat.’

Fractievoorzitter Marianne Entrop (VVD): ‘Deze ontwikkeling is heel jammer voor het Sportlaanplan, want de meerwaarde van de HOV is niet duidelijk. Ik neem aan dat wethouder Ad van Zelst zich hard blijft maken om het plan voor de HOV door de Sportlaan toch van tafel te krijgen.’