Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 maart 2012

Lois Loos gaat voor Junior Songfestival

LISSE – Ruim 1.500 kinderen uit het hele land gaven zich op om mee te doen aan het Junior Songfestival. En velen werden teleurgesteld; zij gingen op basis van hun ingezonden filmpje niet door naar de regionale finales. Slechts 95 kinderen kregen die eer; één van hun is Lois Loos (15); een begenadigd violiste en zangeres. Zij wil in de voetsporen treden van grote juniorartiesten als oud-winnaar Ralph en Rachel (2e plaats in 2011).

Als 10-jarige keek Lois al naar het junior songfestival en had ze het voorgevoel dat ze ooit zelf naar dat songfestival zou kunnen gaan. ‘Muziek is mijn passie. Al toen ik in groep 4 zat, zong ik in het kerkkoor. Als ik zing, kom ik tot rust; net als het viool spelen is het zingen voor mij een uitlaatklep’, vertelt ze. Lois heeft tot nu toe zes jaar vioolles gehad en het is duidelijk dat ze getalenteerd is; zaterdag 17 maart deed ze zelfs mee aan het Prinses Christina Concours. Ze wil graag verder met haar gave en hoopt ooit verre reizen te maken met een orkest om wereldwijd op te kunnen treden.

Een van haar grote voorbeelden is Alexander Rybak, die ooit het Eurovisie Songfestival won met zijn zang- en vioolspel. Ze besloot de stoute schoenen aan te trekken en zich in te schrijven voor de junioreditie. Hiervoor was het nodig dat ze haar eigen lied schreef, dus een compleet nieuwe melodie en tekst. Het werd; ‘Impossible love’, een ballad over haar onmogelijke Tsjechische liefde Pavel. ‘Die melodie kwam ineens in me op’, informeert Lois enthousiast.

Vorige week werd Lois gebeld met de blijde mededeling dat ze mee mag doen aan de audities. ‘Ik moest gillen toen ze het me zeiden’, lacht Lois. ‘Ik vertelde dat nieuws als eerste aan mijn vriendinnen.’ Lois’ belangrijkste dag van dit jaar vindt plaats op zondag 1 april; dan doet ze auditie in Hilversum en moet ze zorgen dat ze bij de beste acht kinderen hoort, die gaan strijden om naar het Junior Songfestival uitgezonden te worden. Ze bereidt zich iedere dag voor: ‘Ik oefen voor de spiegel met mezelf te presenteren en ook zing ik iedere dag mijn lied.’

En hoever kan ze komen? ‘Ik zou wel zo ver als Ralph willen komen. Ik denk dat ik het Junior Songfestival kan winnen, ja.’