Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 maart 2012

Subsidie voor peuteropvang

LISSE – Het peuterspeelzaalwerk wordt voortaan niet meer aanbesteed. In plaats daarvan voert de gemeente een subsidiesysteem in, waarbij iedereen die actief wil zijn op het vlak van peuterspeelzalen, ook een aanvraag kan indienen. Deze mededeling deed wethouder Adri de Roon (D66) op dinsdag 6 maart naar aanleiding van de notitie Voorschoolse voorzieningen 2012 – 2015.

Doel van deze notitie is dat iedere peuter gebruik kan maken van kwalitatief goede voorschoolse voorzieningen, die aansluiten bij de ontwikkeling van een kind. De Roon: ‘Er is toch een groep ouders die hun kinderen van 2 tot 4 jaar oud graag op de peuteropvang wil. Voorheen was het zo dat deze kinderen dagelijks maximaal twee dagdelen van drie uur opgevangen konden worden: dat wordt nu twee dagdelen van vijf uur. Alleen op deze manier is het voor aanbieders bedrijfseconomisch een haalbare kaart.’

Subsidiemogelijkheden blijven mogelijk voor bepaalde groepen ouders. Bijvoorbeeld waar het gaat om peuters die wonen in een gezin dat moet rondkomen van één inkomen. De Roon: ‘Ook ouders met een inkomen dat onder de 110% van het bijstandsminimum ligt, subsidiëren we met de ouderbijdrage.’ Natuurlijk is het goed als alleenstaande ouders de mogelijkheid krijgen om geld te verdienen, terwijl hun peuter gesubsidieerd op de kinderopvang zit. Maar waarom subsidieert de gemeente de peuteropvang bij gezinnen waarvan een partner wel en de ander niet werkt? Waarom kan bijvoorbeeld de man niet zelf zorgen voor zijn eigen kind? De Roon lachte: ‘Persoonlijk vind ik het goed als peuters omgaan met andere peuters, om zo voorbereid te worden op de schoolperiode.’