Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

18 mei 2012

‘Intellectuele dommeriken bepalen de samenleving’


NOORDWIJK – Het is alweer tien jaar geleden dat Pim Fortuyn op 6 mei werd vermoord door milieuactivist Volkert van der Graaf. Om Fortuyn te eren is in Rotterdam een straat naar hem vernoemd. Afgelopen weekend kwam Fortuyns partijgenoot, gelegenheidschauffeur en getuige van de laffe moord, Hans Smolders naar Noordwijk. Hij bezocht zijn goede vriend Dennis Salman en maakte tijd vrij voor een interview.

Het vuur van Pim is nog altijd niet uit het hart van Smolders verdwenen, zo blijkt tijdens het interview. Vol passie spreekt hij over de ‘gevestigde orde’; ‘In deze schijndemocratie maakt de elite afspraken over wat er gebeurd. Er zijn in dit land genoeg intellectuele slimmeriken, maar we hebben te maken met een overvloed aan intellectuele dommeriken in de politiek, het onderwijs en de collectieve sector. Zij delen functies met een salaris van 4.000 euro per maand uit aan familie, kinderen en maîtresses.’

Nog één keer gaan zijn gedachten terug naar die verschrikkelijke meidag, om 18:00 uur. ‘Pim was net klaar met een interview met Ruud de Wild. Ik was zijn gelegenheidschauffeur en zag hem aankomen. Ik boog me voorover in de auto om zijn stoel naar achteren te schuiven; hij wilde namelijk genoeg beenruimte hebben. Op dat moment hoorde ik twee schoten. Ik keek op en zag dat er nog vaker geschoten werd. Daar lag Pim; dood. Ik achtervolgde Volkert en tijdens die achtervolging bedreigde hij me ook nog een keer.’ Dankzij die achtervolging kon de politie Volkert snel arresteren en kreeg hij 18 jaar gevangenisstraf.

‘Dat is veel te weinig’, constateert Smolders, die onlangs een petitie heeft gestart (www.lijstsmolders.nl) om te voorkomen dat Volkert van der G. een strafvermindering krijgt van 1/3de van zijn gevangenisstraf. Op dit moment hebben al 18.500 mensen die petitie ondertekend. Wat wenst Smolders de moordenaar toe, op het moment dat hij vrij komt? Als Volkert onder een tram zou komen, zou Smolders er geen traan om laten, maar hij is er geen voorstander van om een ‘heksenjacht’ te ontketenen. ‘Hij verdient dat wel, maar je zou dan je eigen normen en waarden overtreden.’

Van 2006 tot 2010 was Smolders actief in de Tilburgse politiek In die periode moesten drie wethouders, een burgemeester en een gemeentesecretaris opstappen vanwege ‘laakbaar handelen’. ‘En dat gedonder in de plaatselijke politiek gebeurt overal in Nederland’, vindt Smolders. ‘Vanwege gezondheidsproblemen heb ik mijn politieke activiteiten tijdelijk stil moeten leggen, maar in 2014 wil ik eventueel laten zien hoe het beter kan. Maar alleen als mijn gezin achter deze keuze staat.’ Het is een waardevolle toevoeging, want ook Smolders is bij zijn huis met een pistool bedreigd.

Hij geniet echter van het feit dat Pim Fortuyn nu een eigen straatnaam krijgt. ‘Al had Pim ongetwijfeld liever gehad dat de hele Coolsingel naar hem vernoemd zou zijn.’