OEGSTGEEST – De komst van de Rijnlandroute wordt verwelkomd door een meerderheid van de politiek. Twee van de politieke partijen, Progressief Oegstgeest (PrO) en Leefbaar Oegstgeest (LO), geven hun visie.
Fractievoorzitter Tim van Tongeren (PrO): ‘Sinds klip en klaar duidelijk is, dat de RGL (Rijn Gouwelijn, JD) van tafel is, is de basis onder het akkoord over het RIF (Regionaal Investerings Fonds, JD) verdwenen. Wij hebben indertijd ingestemd met een plan dat zowel de aanleg van de Rijnlandroute als de RGL omvatte. De huidige discussie gaat vooral over de trajectkeuze voor de Rijnlandroute; of via de Churchilllaan in Leiden of door Voorschoten gaat.’
Van Tongeren vervolgt: ‘Wij vinden dat we betaling aan de Rijnlandroute niet tegen moeten houden. Wel stellen we de strikte voorwaarde dat er geen cent meer bij komt dan waar we ongeveer een jaar geleden akkoord voor hebben gegeven. De Rijnlandroute is voor ons een gegeven, maar dat geldt niet voor de zogenaamde HOV-verbinding (als alternatief voor de RGL, JD). Wat nu dreigt te gebeuren, is dat er een weliswaar opgeflufte maar desondanks traditionele busverbinding vanaf Leiden naar de kust komt. Daar betalen we, wat ons betreft, niet aan mee. Busvervoer valt immers sinds mensenheugenis onder de verantwoordelijkheid van de provincie. Overigens heeft Oegstgeest al lang zeer slechte ervaringen met de provincie als het om openbaar vervoer gaat. De provincie heeft hier alleen maar busverbindingen opgeheven en Poelgeest heeft, ondanks herhaalde verzoeken van ons uit, nooit goed openbaar vervoer gehad. Daar komt nog bij dat er vanaf Leiden naar Gouda een andere vervoersvorm komt met alle problemen van overstappen en gebrekkige aansluitingen, zoals de regelmatige gebruiker van het OV die maar al te goed kent. Wat daar nog "hoogwaardig" aan is begrijpen wij niet.’
Fractievoorzitter Simon Vogel (LO) informeert: ‘We respecteren de bestaande afspraken. De Rijnlandroute verloopt volgens plan, dus de overeengekomen bijdragen van onze gemeente moeten betaald worden. De Rijn Gouwelijn (RGL) gaat als project niet door; de betaalde bedragen hiervoor moeten door Holland Rijnland worden terugbetaald. Overheveling van bijdragen van het ene naar het andere project is dus niet zo maar mogelijk. Wel kunnen nieuwe voorstellen worden gedaan.
Vogel vervolgt: ‘Over het nieuwe project voor hoogwaardig openbaar vervoer moet Oegstgeest een nieuwe afweging maken. Daarbij spelen de volgende aspecten een rol: openbaar vervoer in Oegstgeest, respect voor groen en de financiële mogelijkheden van onze gemeente, rekening houdend met de benodigde gelden voor de instandhouding van de voorzieningen in ons dorp. Bij de Rijnlandroute moet worden gestreefd naar een goede inpassing in de omgeving en compensatie voor het door de aanleg van de route verdwijnende groen. De grenzen van bijdragen aan regionale voorzieningen zijn bereikt. Er zijn binnen Oegstgeest nog tal van belangrijke zaken die geld vergen, zoals het nieuwe zwembad, verkeersveiligheid en groen. Daarnaast is de financiële positie van Oegstgeest verre van rooskleurig.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home