Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

09 augustus 2012

Knallen op het EK Wielrennen


DE ZILK – Hij is achttien jaar en houdt zich nog maar vijf jaar bezig met wielrennen. En toch is Taco van der Hoorn al geselecteerd om op zondag 12 augustus deel te nemen aan het EK Wielrennen. Als jongste deelnemer aan dit prestigieuze toernooi zullen alle ogen in de regio op hem gericht zijn om te kijken hoe hij het zal doen. Het is dus de hoogste tijd om wat meer over het talent Taco van der Hoorn te weten te komen.

Al op jonge leeftijd twijfelde Taco tussen voetbal en wielrennen als sport. Een afgescheurde kruisband op z’n 13de zorgde ervoor dat hij nooit meer mocht voetballen. Vanaf dat moment gooide hij zich vol op het wielrennen. In eerste instantie fietste hij bij RTV Bollenstreek. Dat beviel goed, maar voor een noodzakelijke extra stap in zijn carrière vervolgde Taco zijn loopbaan bij De Jonge Renner in het Brabantse Oosterhout. ‘De begeleiding hier is professioneler en ik kan nu een mooier programma rijden, zoals meerdaagse wedstrijden in Zwitserland en Kroatië’, licht hij toe.

Vorig jaar zat hij al in de voorselectie voor het WK-wielrennen voor junioren, maar een gebroken sleutelbeen voorkwam dat hij ook daadwerkelijk mee kon doen. De afgelopen maanden heeft Taco alle grote klassiekers voor beloften in België en Nederland gereden. En hij onderscheidde zich van al zijn concurrenten. ‘Er is altijd wel iemand die een keer de vierde plaats haalt, maar in acht klassiekers heb ik een top tien klassering gereden. Ook al ben ik jong; hiermee geef ik aan dat ik een vaste waarde in het peloton ben.’

Die prestaties vielen ook de bondscoaches op. Het EK wordt in Zeeland georganiseerd en het parcours loopt over veel dijken en langs het water. In wielrentermen wordt over dit parcours geoordeeld: ‘Dat wordt weer waaieren’. Taco licht toe: ‘Dit is een ideaal parcours voor mij, want ik ben goed bij waaier- en keienklassiekers. Het is belangrijk om voorin te zitten en in zo’n peloton wordt behoorlijk geduwd en getrokken. Maar daarbij sta ik m’n mannetje wel.’

Op de vraag hoe hij het zal doen, licht Taco toe: ‘Als ik in de juiste kopgroep kom, kan ik een top-5 klassering halen en anders heb ik in het peloton een meer gedienstige rol voor het team.’ En hoe kijkt hij naar zijn toekomstige wielrenleven? Het mooiste zou zijn als ik van mijn hobby een beroep kan maken en profwielrenner kan worden. De Tour de France zal ik nooit winnen, maar nummer 1 worden bij de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix is wel een droom.’ Hij vervolgt: ‘Kermisrondjes winnen betekent niets voor me. Ik hoor liever bij de eerste veertig in een profwedstrijd, dat is het niveau waar ik naar toe wil.’

Het wielrennen leeft van sponsors, die zowel een team als een individu kunnen financieren. Taco heeft op dit moment nog geen persoonlijke sponsor. Wat hem betreft, mag dat veranderen: ‘Het is een dure sport.’ Uitdagingen zijn er nog genoeg de komende tijd: ‘Sinds februari heb ik behoorlijke rugklachten en osteopaten en artsen kunnen hier niet wijs uit worden. De pijn belemmert mijn prestaties, met name als we bergop gaan. Maar op 12 augustus ga ik knallen.’