LISSERBROEK – De fractie van D66 Zuid-Holland bezocht vrijdag 19 oktober de Hillegommerdijk. Fractievoorzitter Geertjan Wenneker sprak samen met zijn fractiegenoot Jan Willem van Dongen enkele inwoners, die zich veel zorgen maken over het traject van de buscorridor. Ook de lokale D66-politici Cees Verburg en Cor van Dijk waren aanwezig.
De actie is gekomen na een bezorgde mail van Marien Gijsbertsen, die ongerustheid uitte over de komst van een HOV-busbaan ter hoogte van de Sportlaan. Die busbaan zou er al in 2016 moeten liggen. ‘Dat er op termijn een busbaan/brug zou komen vanuit Lisse was ons bekend. Maar het plan was om dit ter hoogte van het industrieterrein Meer en Duin te realiseren. Tijdens de planstudie van de HOV-busbaan is men uitgegaan van de woningbouw die gaat plaatsvinden in Lisserbroek. Echter de gehele ontwikkeling van de Westflank, waar deze woningbouw onderdeel van uitmaakt, is op losse schroeven komen te staan. De woningmarkt is op dit moment erg slecht. Waarom dan een busbaan ter hoogte van de Sportlaan en niet bij het industrieterrein?’
Ook het college van burgemeester en wethouders heeft al meerdere malen laten weten deze HOV-lijn liever langs het industrieterrein te laten lopen. Een busbaan via de Sportlaan zorgt er onvermijdelijk voor dat minder woningen gebouwd kunnen worden in het woningbouwproject De Waterkanten. De Dorpsraat van Lisserbroek is ook tegen de HOV-baan op de huidige geplande route. De omwonenden maken zich zorgen over geluids- en milieubelasting, maar ook waardevermindering van hun huizen.
Tijdens het bezoek spraken de politici met zes omwonenden. De buurtbewoners informeerden dat de gemeente Haarlemmermeer (waar Lisserbroek onder valt) een duidelijke voorkeur heeft voor een bustracé ter hoogte van het Sportlaangebied. Zij pleiten voor het noordelijker aanleggen van een busbrug richting Meer en Duin. Hierdoor kan de Lisserbroekse ijsbaan behouden worden, maar wordt ook hotel De Nachtegaal aangesloten op de buslijn. En mocht de busbrug toch via de Sportlaan gaan, dan willen de omwonenden liever een hoger exemplaar. ‘Bij een lage brug zijn de consequenties voor ons dijkbewoners veel erger, omdat de weg dan omlaag geleid wordt. Hierdoor moeten meerdere percelen / woningen gesloopt worden. De buurtbewoners vrezen ook extra verkeerslichten; die zullen net als de huidige verkeerslichten op de Lisserbrug ongetwijfeld zo worden afgesteld dat bussen (al dan niet leeg) voorrang krijgen. Dat zal leiden tot meer verkeersoverlast.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home