Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 december 2012

Gek op vrijwilligerswerk

‘Ik was nooit een feestbeest’

NOORDWIJK – De raderen van de samenleving zouden knarsend tot stilstand komen als alle vrijwilligers zouden besluiten om te stoppen met hun activiteiten. Je ziet en hoort ze zelden; de mannen en vrouwen die ervoor zorgen dat hun club, vereniging of stichting soepel draait. In deze serie wordt iedere week een andere vrijwilliger uitgelicht, die vertelt over ‘zijn’ organisatie. Deze week: Aad Hoogeveen, vrijwilliger bij de IJsclub Noordwijk.

Waar vele Noordwijkers geldt, dat ze zich óf Binder óf Zeëer noemen, blijkt dat voor Hoogeveen niet het geval te zijn. ‘Ik voel me allebei, want ik ben geboren op Noordwijk aan Zee en ben na vijf jaar verhuisd naar Binnen.’ Zijn eerste vrijwilligerswerk deed hij in 1975 voor de Oranjevereniging Noordwijk-Binnen: ‘Mijn familie komt oorspronkelijk uit de Kleijburg en daar hielden ze paarden. Omdat ik paar reed, hielp ik mee met het kermisspel “Ringsteken met paard en wagen”.’ Hij vervolgt: ‘Ik vind het fijn dat de Oranjevereniging Noordwijk-Binnen blijft bestaan, maar hoop dat deze ooit nog eens samengaat met die van Zee.’

Na een jaar werd Hoogeveen al ‘gepromoveerd’ tot secretaris. Zo gaat dat vaak, weet Hoogeveen: ‘Ze bekijken het een jaar hoe jij het doet en vindt als vrijwilliger en als het klikt, vragen ze je voor extra activiteiten. Ik was nooit een feestbeest, maar wilde wel helpen organiseren.’ Dat blijkt, want enkele jaren geleden kreeg hij een Koninklijke onderscheiding voor zijn vrijwilligersdiensten voor het Spoc-lopen, de ronde van Noordwijk, de korte baan van Haarlem, Oranjevereniging Noordwijk-Binnen en de IJsclub Noordwijk.’

Bij deze laatste vereniging geeft hij al jaren schaatsles (voor beginners) en schaatstraining (gevorderden). Hoogeveen (68) lacht: ‘Soms snapte ik niet dat ik ook nog ging werken, maar ik vind het leuk om dingen samen met mensen te doen.’ Ligt de passie van Hoogeveen nou vooral in zijn werk of in het vrijwilligerswerk? Hier moet hij even over nadenken, waarna hij zegt: ‘Allebei, maar het werk doe je om te leven en het vrijwilligerswerk doe je voor een ander.’

De voormalige Elfstedentochtdeelnemer (1986) heeft bijna heel Noordwijk schaatsles gegeven. ‘Ik wilde geen kampioenen kweken, maar mijn kick was om mensen te helpen schaatsen en zien dat ze vooruitgaan. Met schaatsen combineer je twee fantastische dingen: de sport en de natuur.’ Inderdaad hangen thuis foto’s van prachtige natuurlandschappen. Hij kijkt ernaar en geniet: ‘Mooi hè? Volgend jaar wil ik zeker weer terug naar Zuid-Afrika; daar is de natuur nog heel puur.’ Nu hij de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, wil het niet zeggen dat Hoogeveen het rustiger aan gaat doen: Ik blijf vrijwilliger, zolang als ik het kan doen.