Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 februari 2013

Politieke pracht


NOORDWIJK – In deze nieuwe serie praten de 21 gemeenteraadsleden over de essentie van politiek. Wat hebben ze bereikt en waar willen ze dat Noordwijk naar toe gaat? Welke onderwerpen hebben de politici het meest geraakt? Taetske Visser – Danser, fractievoorzitter van Puur Noordwijk, bijt het spits af.

Visser ging in 2010 de politiek in en werd fractievoorzitter na het vertrek van Hak van Nes. Haar politieke ster rijst dus snel, maar zelf laat ze niet na te benadrukken dat het politieke vak gelijk staat aan teamwork. Op de vraag of ze een turbocarrière doormaakt, antwoordt ze: ‘Dat klinkt zo ambitieus. Ik ben niet meer als ieder raadslid; ik zie mezelf als aanspreekpunt.’ In haar functie wordt ze veel vaker benaderd door de inwoners; dat zie ik niet als een last, maar als een verantwoordelijkheid. Bovendien geniet ik van het contact met de mensen.’

Ze wil zeker nog vier jaar doorgaan, maar twijfelt of ze na 2018 in de politiek verder wil. ‘Het moet niet te lang worden; er moet ook wel doorstroming en vernieuwing zijn.’ De vraag of ze wethoudersambities heeft, komt te vroeg: ‘Ik ben nu een half jaar als fractievoorzitter bezig. Geef me nog even tijd tot het einde van dit jaar.’ Visser oordeelt dat de politiek al veel bereikt heeft en geeft als voorbeelden de bouw van de sporthal, het zwembad en de nieuwe rioolheffing. ‘Nu komt er een rechtvaardige verdeling. Het is absurd dat grotere bedrijven met 200 wc-potten evenveel betalen als een eengezinshuishouden. Ook bevindt de gemeente zich dankzij de bezuinigingen in een goede financiële situatie.’

De fractievoorzitter heeft het helemaal gehad met bouwaanvragen die bestemmingsplannen ruim overschrijden: ‘Ga met je bouwplannen niet elke keer overvragen en gebruik waarheidsgetrouwe tekeningen. Laat zien aan de omwonenden met behulp van maquettes wat de gevolgen zijn voor hun omgeving. Zo krijgen de inwoners niet het gevoel bij de neus genomen te worden. Als raadslid ben je niet gevoelig voor machtsverhoudingen van ondernemers of inwonersgroeperingen naar de politiek. Ik zit zonder last of ruggespraak in de gemeenteraad.’

Visser zet zich in voor een 100% zelfstandig Noordwijk. ‘We gaan intensief samenwerken, maar zeker niet exclusief. We gaan niet voor een fusie met de Bollen-5, maar samenwerken met iedere partner waar we samen sterk van worden, bijvoorbeeld Katwijk. Daarbij hoort een kroonbenoemde burgemeester en die wil ik hebben nog ruim voordat de Commissaris van de Koningin vertrokken is. Jan Franssen heeft dit proces nodeloos vertraagd en dat vind ik absoluut stuitend. Hij moet het proces faciliteren en wij zijn niet in dienst van hem. Franssen zal in een raadsvergadering aanwezig moeten zijn om de profielschets goed te keuren. We gaan deze maand een vertrouwenscommissie opstellen, zodat als het aan mij ligt koning Willem-Alexander zijn eerste kroonbenoemde burgemeester in Noordwijk kan aanstellen.’

1 Comments:

At 7:18 p.m., Anonymous Anoniem said...

I'm really impressed together with your writing abilities as neatly as with the structure in your blog. Is that this a paid topic or did you customize it yourself? Anyway stay up the excellent high quality writing, it's rare to peer a nice weblog like this one today.
.

Also visit my page :: pzw

 

Een reactie posten

<< Home