Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 februari 2013

Raadsgriffier Blonk uitgezwaaid

LISSE – Na ruim tien jaar nam de allereerste raadsgriffier van de gemeente afscheid. Hij gaat voortaan door het leven als fulltime wethouder in de gemeente Schagen. Van de raad ontving hij een fraaie gravure en mooie woorden als dank voor al zijn werk.

Marius Nieuwenhuis, waarnemend voorzitter van de raad, was de eerste die herinneringen boven haalde: ‘Ben heeft ons als raadsgriffier in het dualisme ingeleid. Met Ben hebben we heel goede jaren gehad. Hij stond niet vaak op de voorgrond, maar als het nodig was, had je gegarandeerd een corrigerende mail in de box. Tijdens zijn periode is het papierloos werken ingevoerd en de mensen kunnen de live-verslagen via het internet volgen.’

Blonk’s werklust werd volop geprezen; als parttime wethouder in de nu opgeheven gemeente Zijpen reed hij soms wel twee keer op en neer om zijn werk als griffier in Lisse uit te kunnen voeren. Nieuwenhuis: ‘Zijn ervaringen als ambtenaar, wethouder en griffier maakte hem tot waardevol griffier. Ben gaat ons verlaten als een door ons zeer gewaardeerde vriend, waar we het nog vaak in positieve zin zullen hebben.’

Ook burgemeester Lies Spruit was vol lof: ‘Een raadsgriffier is voor de raad van onschatbare waarde. Iedereen kon bij jou terecht voor advies. Als college hebben we wel eens gedacht dat we helemaal gek werden van de griffie, maar nu zit jij aan de kant van het college.’ Ze vertelde over haar bezoek aan de Westfriese jaarmarkt in Schagen, waar het college in traditionele klederdracht aan meedeed. Daarom overhandigde ze Blonk een zwarte hoge hoed, die hij vervolgens met verve ophield.

Blonk dankte de aanwezigen voor de mooie woorden en herinnerde zich: ‘Op mijn eerste werkdag hier belde ik mijn vrouw en verzuchtte dat ik echt niet wist wat ik moest doen. Ik was binnengehaald als manager, maar wist dat ik daar mijn dagen niet mee kon slijten. Daarom werd ik onder meer actief als meewerkend voorman.’ In 2002 werd Blonk verzocht om te solliciteren voor de functie van raadsgriffier. Deze functie paste mij als gegoten. Ik gaf gevraagd en ongevraagd mijn visie. Deze functie paste mij als gegoten. Ik heb veel raadsleden zien komen en gaan, maar het overlijden van Paula van Elburg heeft er bij de griffie ingehakt.’

Met trots kijkt hij terug op het invoeren van het papierloos werken. ‘Dankzij kinderen en kleinkinderen had zelfs de grootste digibeet in de raad het papierloos werken uiteindelijk onder de knie. Ik ben er trots op dat commissie en raadsvergaderingen niet meer vervuild worden door technische vragen. Bedankt dat ik uw raadsgriffier mocht zijn; ik wens u het allerbeste. Uw mooie cadeau krijgt een heel mooi plekje in mijn huis. En nou zo snel mogelijk aan de slag!’