Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

01 april 2013

Inloopbijeenkomst Duinpolderweg trekt veel volk


STREEK – De komst van de Duinpolderweg lijkt zo goed als zeker, maar het is nog maar de vraag of die weg ook via de noordelijke variant gaat. De provinciale overheden hadden vier zalen afgeboekt om tekst en uitleg te geven over de Duinpolderweg. Maar het alternatief van de actiegroep NOGBeter werd ook door een grote schare aan mensen warm onthaald.

Gedeputeerde Ingrid de Bondt snapt de gevoelens van de inwoners, zo stelt ze. ‘We zijn op zoek naar alternatieven en komen er zeker uit.’ De inloopbijeenkomst is bedoeld om meer helderheid te geven. Dit jaar staat in het teken van het vergelijken van de varianten, inclusief de aparte busbanen. In het eerste kwartaal van 2014 wordt een definitief besluit genomen over de route. De aanleg van de Duinpolderweg vindt na 2015 plaats. De Bondt: ‘De inzet is dat de gemeenten, het rijk en de provincies Noord-Holland en Zuid-Hollands zullen bijdragen.’

Willem Bakx, voorzitter van het Platform NOGBeter zet in een andere ruimte in op een zuidelijke variant van de weg. ‘Maak van de N205 een calamiteitenweg en ontsluit dorpen als Hillegom en Lisse met een korte ontsluitingsweg; van het station van Hillegom door naar de N205. Zo creer je geen stroomweg vanaf de A4, met 30.000 auto’s die dwars door historisch natuurgebied en door de kern Bennebroek gaan.’ Hij vindt dat oude onderzoeken, die de basis vormen voor de Duinpolderweg, niet meer gelden: ‘Tussen 2008 en 2011 is het verkeer afgenomen hier in Bennebroek en Hillegom. Er rijden hier geen 3.800 vrachtwagen per dag. Het zijn er maximaal 100; deze weg lost niks op.’