LISSE – ‘Zorg voor een pluktuin, waar mensen de bolbloemen kunnen
fotograferen en plukken.’ Dorpspromotor Marco van der Lingen wil bollenboeren
ertoe aanzetten om mee te gaan in de wens van toeristen om zich tussen de
bloemen te laten vereeuwigen.
Net zolang als de Bollenstreek
een populaire trekpleister is voor toeristen, klagen de bollenboeren over de
bezoekers die de velden betreden en zo mogelijk ziektes overdragen. Maar de
behoefte is er nu eenmaal om in die velden te lopen, zo stelt de dorpspromotor.
Hij ziet kansen, waar anderen alleen bedreigingen zien. ‘Zorg ervoor dat er een
pluktuin komt, waar mensen tussen de bloemen door kunnen lopen, zich laten
fotograferen en bloemen kunnen plukken. Zo voorzien we in de belevingsbehoefte
van de toeristen.’
Van der Lingen is er een groot
voorstander van om het bollenseizoen te verlengen. ‘Waarom worden hier geen
zomer- en najaarsbollen gekweekt? Zo trek je ook toeristen tijdens de
vakantieperiodes en maak je Lisse kleurrijker. Ook het moment dat de bollen de
grond in gaan, is een onderdeel van de bollencultuur. Besteed daar ook aandacht
aan op het promotievlak voor toeristen.’ Als voorbeeld van een gemiste kans
noemt hij de Nationale Tulpendag, die in januari plaats vond. ‘Dat vond plaats
in Amsterdam en we deden hier niets mee. De CNB heeft elke week een show met de
nieuwste innovaties van bloemen. Dat zou veel zichtbaarder moeten worden.’
Enthousiast vervolgt hij: ‘We moeten toeristen de mogelijkheid geven om
meerdere momenten per jaar in een bollenbedrijf rond te kijken. We willen
mensen laten ervaren wat het is om bollen te kweken. Als ik naar Cuba ga, krijg
ik ook een belevingstoer van sigaren. Het verhaal van de sigaren wordt dan
verteld. Die beleving is heel belangrijk. Niet alleen bij de bollen, maar ook
de kleine specialisten als de zuivelbedrijven moeten veel meer van de beleving
van hun producten laten zien. Een goed voorbeeld hiervan is de Olmenhorst.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home