LISSE – ‘Over tien jaar is Lisse nog steeds het leukste dorp van
Zuid-Holland, waar het hele jaar door de bollencultuur- en handelsgeest te
ervaren en te beleven is.’ In minder dan dertig woorden weet dorpspromotor
Marco van der Lingen perfect zijn visie op Lisse samen te vatten.
Iedereen kent Lisse van de
Keukenhof, maar het dorp heeft nog veel meer te bieden. Niet alleen zijn er
meer dan veertig restaurants met enorm veel verschillende nationaliteiten, ook
is er een aantrekkelijk winkelcentrum, met ruim 130 winkels. De bezoekers
genieten hier onder meer van leuke galeries, landelijke ketens en kleine
verswinkels. Van der Lingen: ‘Ook willen we Lisse als vestigingsplaats voor
bedrijven aantrekkelijker maken. We zitten vlakbij Schiphol en zijn een suburb
(buitenwijk, JD) van de Randstad. Lisse kan als logistiek centrum de hele Randstad
bedienen.’
Onlangs is Lisse door de
luisteraars van radio-dj Giel gekozen tot ‘Leukste dorp van Zuid-Holland’. En
dat is geen wonder, zo vindt de dorpspromotor. ‘We hebben wandelpaden, waar je
kunt genieten van de natuur. Er is een mooi museum, dat de bezoekers informeert
over de achtergrond van de agrarische Bollenstreek. Lisse heeft gratis parkeren
en heel veel voorzieningen voor fietsers, met oplaadpunten voor elektrische
fietsen.’ Ook voor de pleziervaarders is er volop te doen. ‘Vanuit Lisse kun je
naar de Kagerplassen varen of zelfs helemaal naar Amsterdam. Daarom hebben we
een grote en populaire jachthaven. Voor waterrecreatie is Lisse
superinteressant. We willen kijken om dat te vergroten, zodat het gemakkelijker
wordt om in de Bollenstreek rond te varen.’
De komende jaren gaat het dorp zeker inzetten op de waterrecreatie. ‘Dit
is een echte groeimarkt. Tijdens het varen zie je de natuur en fraaie omgeving
van de andere kant. Dat is niet alleen mooi voor de toeristen, maar ook voor
iedereen in deze omgeving. De combinatie van een wandelnetwerk, fietssnelwegen
en waterroutes zorgt voor een betere beleving van de streek. Met de routes gaan
we heel leuke dingen verzinnen. In combinatie met restaurantjes, het
winkelcentrum en het museum.’ Enthousiast stelt Van der Lingen: ‘Onze bloembollencultuur
moet veel zichtbaarder worden. We moeten er trots op zijn en dat veel meer
uitdragen. Niet alleen als de velden in bloei staan, maar het hele jaar door. Dit
is het nationale symbool van Nederland.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home