Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 september 2013

Dolfijnen zorgen voor afscheid



NOORDWIJK – In mei maakte Diane Zandvoort – Hoppezak (Wat Noordwijk Wil / Liberaal Noordwijk) bekend dat ze volgend jaar overstapt naar het CDA. Vorige week kwam de onverwachte mededeling dat ze per direct stopt als gemeenteraadslid en fractievoorzitter. ‘Ik ben er nu even klaar mee’, zo laat ze in een interview weten.
De afgelopen jaren druppelde de emmer van Zandvoort langzamerhand vol. ‘De druk op mij als het enige raadslid voor NWN/LN  is enorm geweest en ook op mijn werk was het druk. Kort voor de vakantie werd mijn stiefmoeder volkomen onverwacht heel erg ziek; al haar organen stopten met functioneren door een bloedvergiftiging. We moesten tussen mijn werk, het politieke gebeuren en de zorg voor het gezin van haar afscheid nemen.’
Het was de spreekwoordelijke druppel voor het raadslid: ‘Ik dacht: “Waar ben ik mee bezig?” Iemand is zo gezond en je kunt zo weg zijn. Ik ben altijd bezig om naar anderen te luisteren en werkbezoeken af te leggen. Heel veel van mijn vrije tijd ging in de raad zitten. Ik trok het niet meer; mijn familie en gezin gaan voor. Zij hebben mij nodig.’
Het definitieve besluit nam Zandvoort tijdens haar vakantie in Egypte. ‘Ik ging met de dolfijnen zwemmen en heb prachtige vissen en koralen gezien. Toen ik in de Rode Zee lag te dobberen, zag ik een schildpad naast me en dolfijnen om me heen zwemmen. Op dat moment besloot ik, dat mijn leven in Nederland veel te druk is. Ik werd 45 en het was tijd voor een time out.’
Ze neemt echter geen definitief afscheid van de politiek, want zoals het er nu naar uitziet, wil ze op de kandidatenlijst van het CDA komen. Zandvoort was een gedoodverfde kandidaat om  hoog op de lijst te komen. Nu heeft ze aangegeven, dat ze enige tijd nodig heeft om nieuwe energie te krijgen. CDA-fractievoorzitter Jan de Ridder heeft hier begrip voor, zo stelt Zandvoort: ‘Ze hebben gezegd dat ik een paar weken de tijd kan nemen en dan wordt bekeken of ik hoog op de lijst wil staan.’
Drieenhalf jaar in de politiek zijn de fractievoorzitter niet in de koude kleren gaan zitten, maar Zandvoort denkt niet dat haar huidige time out haar politieke carriere zal schaden. ‘Het kan best zijn dat ik wel weer hoog op de lijst wil staan. Nu was ik alleen en moest ik altijd fit en aanwezig zijn. Als je bijvoorbeeld met z’n vieren bent, kun je de taken verdelen.’
Ze is blij dat ze nu even een stapje terug kan doen. ‘Ik heb nu de tijd om mijn ouders te bezoeken, hoef niet meer op mijn mail te letten om alles te lezen en te bekijken. Ik wil mijn kinderen vaker zien een af en toe eens samen met mijn man op de bank zitten.’