Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 september 2013

‘Duinpolderweg is voorbode van Bollenstad’

HILLEGOM – ‘De realisatie van de Duinpolderweg is in feite een verkapte poging van de provincie Noord-Holland om grootschalige nieuwbouw van huizen in de Bollenstreek te bewerkstelligen. De metropoolregio Amsterdam wil vele duizenden woningen bouwen op de bollenvelden. Dit zal leiden tot één grote Bollenstad.’ Henk Westerhuis is mede-oprichter van de actiegroep ‘Groei? Doei!’, maar hij benadrukt wel dat hij op persoonlijke titel spreekt over de bedreigingen die de Duinpolderweg met zich meebrengt.
Voor Westerhuis is het een simpele optelsom van een aantal zaken. ‘De stadsregio Amsterdam investeert 468.000 euro voor het maken van plannen voor de aanleg van de Duinpolderweg.’ Het maximale bedrag is overigens voor de planvorming voor de verbinding tussen de N206-A4 ter hoogte van de Zilk en de A4 aan de zuidkant van Hoofddorp. Westeerhuis: ‘Amsterdam heeft al jaren de wens om een metropoolregio te worden. Hiervoor moeten 300.000 woningen extra gebouwd worden en de Duinpolderweg is de kern hierin.’ Volgens Westerhuis komt de Duinpolderweg niet alleen, maar worden hieraan ook woningbouw en de realisatie van bedrijventerreinen gekoppeld.
‘Zodra de Duinpolderweg er komt, is dat het begin van de Bollenstad, want de verstedelijking is dan begonnen. Er is een masterplan dat de Duinpolderweg overstijgt. Waarom zou Amsterdam anders 468.000 euro investeren in een weg op de grens van Noord-Holland en Zuid-Holland? Aan de andere kant van de Ringvaart zeggen ze dat die bollensector geen moer oplevert. Ze willen hier huizen bouwen, zodat Amsterdam verder kan in de vaart der volkeren.’
Inderdaad heeft Amsterdam uitbreidingsplannen, zo liet planoloog Zef Hemel in 2009 al weten in het programma Tegenlicht. Je hebt een bepaalde schaalgrootte nodig. Als wij niet zouden groeien, zitten we over een aantal decennia aleen nog met Blokkers en C&A. We moeten een maatje groter worden.’
Toch lijkt het tij te keren ten gunste van de tegenstanders van de Duinpolderweg. Minister Schultz van Haegen heeft namelijk een brief laten sturen, waarin te lezen valt dat de rijksoverheid niet staat te springen om bij te dragen aan deze weg. De Duinpolderweg zou nameelijk ‘geen oplossing zijn van een knelpunt van het hoofdwegennet’. De kans is dus groot, dat de overige betrokken overheidsinstellingen zoals de provincie Noord-Holland en Amsterdam enkele tientallen miljoenen euro extra moeten ophoesten.
Zo ver wil Britta Burger-Adema, communicatieadviseur Mobiliteit van de provincie Noord-Holland echter nog lang niet gaan. ‘De minister zegt niet dat ze geen bijdrage gaat  leveren. We wachten het definitieve antwoord van de minister af. In het najaar wordt wellicht meer duidelijk.’ Maar als het rijk niet meebetaalt, komt dan de Duinpolderweg op losse schroeven te staan? Dat lijkt niet zo te zijn: ‘Meerdere overheden, waaronder de Provincies Noord- en Zuid-Holland en de deelnemende gemeenten  vinden het belangrijk dat de weg er gaat komen. Het staat los van de reden die het rijk heeft. We weten niet hoeveel de overige partijen dan extra moeten betalen, omdat niet duidelijk is hoeveel die weg gaat kosten. We gaan de vijf varianten uitwerken. We hebben met de regio gezegd dat wij garant staan voor 2/3de van de kosten. Als het rijk niet hierin meegaat, moeten alle partners om de tafel om dit op te lossen.‘