Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 september 2013

Leven in het teken van Jezus

LISSE – Wie wil weten hoe het is om te leven als een discipel van Jezus in de huidige tijd, ziet zijn wens vervult. De stichting Machanaim organiseert Alpha cursussen om mensen te leren over de Bijbel en de zingeving van hun leven. Medeoprichter Vokert Muijs (39) benadrukt dat het hier niet gaat om een nieuwe kerkgenootschap; Machanaim is juist opgericht zodat mensen uit diverse kerken met elkaar in contact kunnen komen.
‘Wij willen mensen motiveren, inspireren en bemoedigen om hun hele leven over te geven aan Koning Jezus, om zo als een discipel van Jezus in het Koninkrijk van God, hier en nu te leven.’ Muijs laat geen misverstand bestaan over het uiteindelijke doel van de cursus. Wij geloven dat God een leger aan het trainen is. Niet om met mensen te vechten, maar om net als Jezus rond te gaan en goed te doen. Hij wil dat gelovigen op hun benen gaan staan en het Koninkrijk van God zichtbaar gaan maken.’
Op de Bijbelschool wordt de Bijbel bestudeerd doro Christenen onder leiding van ervaren docenten uit binnen- en buitenland. Enkele hiervan hebben ervaring met het genezen van zieken of houden zich bezig met een ‘sterk profetische bediening’. Machanaim is onderdeel van een internationaal netwerk van Bijbelscholen, ondersteund door Prepare International in de Verenigde Staten.’
Muijs: ‘We begonnen de Alphacursus een aantal jaren geleden in Bunschoten. We zagen dat er behoefte was van mensen dat ze een nieuwe ontmoeting met Jezus kregen. In twaalf weken tijd zag je mensen veranderen in karakter en persoonlijkheid. Maar na twaalf weken zwaai je af; veel mensen vinden het jammer dat die cursus dan afgelopen is.’ Over de inhoud van de cursus: ‘Je kan heel veel leren en de hele bijbel uit je hoofd leren, maar hem nog niet echt kennen. Door uit te stappen, ga je merken dat de heilige geest je helpt. Als ik iemand op straat zie die er bedroefd of boos uitziet, wijs ik hem erop dat er de mogelijkheid is om met Jezus in contact te komen. Dan merk je dat God je gaat helpen.’
Nadat Muijs zijn leven in de handen van Jezus gelegd had, werden zijn zondenlasten van hem afgewassen, zo laat hij weten. ‘Het was alsof ik een rugzak afdeed. Ik heb mensen vergeven en om vergeving gevraagd en ben als persoon veranderd.’
Maandag 9 september was er een informatieavond, maar inschrijvenvoor de school kan nog. De lessen vinden tot en met 26 mei elke maandagavond plaats in ’t Poelhuys (Vivaldistraat 4), tussen 19:30 uur en 22:00 uur. Muijs: ‘God heeft een nieuwe deur geopend; we gaan in Lisse van start. Met Arjan van Hulsbergen ben ik in contact gekomen. Het onderwijs dat wij geven, is gefundeerd op de bijbel. Het is geen onzin of allerlei zweverig gedoe, maar het gaat om Gods woord voor mensen die Jezus willen volgen. Het is niet de bedoeling dat we een nieuwe geloofsinstelling worden. Het is voor ieder persoonlijk om te bidden en erachter te komen wat ze met de kennis kunnen doen. Ze gaan bijvoorbeeld dienen in de kerk, worden ouderling of diaken of koster. God verandert hun hart. De deelnemers krijgen passie voor God en God gaat hun leiden.’
Aanmelden kan bij: Lennekevandoorn@yahoo.com. Zaterdag 14 september begint de eerste les.