KAAG EN BRAASSEM – Een half jaar
geleden zag een uiterst kritisch rapport het levenslicht over de kwaliteit van
de Omgevingsdienst West-Holland. Tegenwoordig levert deze instantie een betere
service, zo laat wethouder Jan Uit den Boogaard weten. Hij is tevens lid van
het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst.
Hij praat in dit geval dan ook
als bestuurslid als hij zegt: ‘Een programma is opgesteld waarmee dekwaliteit
sterk verbeterd zou moeten worden. Men is hard aan het werk en het gaat beter.
Er wordt op vergunningsaanvragen sneller gereageerd en ook geven de medewerkers sneller aan dat ze
informatie tekort komen.’ Ieder kwartaal vergadert het Dagelijks Bestuur en
daarbij wordt continue de voortgang van de dienstverlening in de gaten
gehouden. Ook de ambtenaren van Kaag en Braassem zijn meer te spreken over de
dienstverlening van de Omgevingsdienst, zo stelt Uit den Boogaard. ‘De
advisering is beter en sneller.’
In de
regio bestaan plannen om alle samenwerkingsverbanden 10% te laten korten op hun
budget, om de volgende bezuinigingsrondes op te helpen vangen. Als bestuurder
van de Omgevingsdienst West-Holland is Uit den Boogaard het hier niet mee eens.
‘Ik vind het geen goede zaak, omdat ieder bestuur verantwoordelijk is voor de
eigen gemeenschappelijke regeling. Je moet voldoende kwaliteit aan adviezen
krijgen en bij de Omgevingsdienst is het een afweging tussen kwaliteit en de
bezunigingsslag.’ Hij licht toe: ‘Bij de Omgevingsdiensten behelzen de
salarissen 90% van de kosten, dus als je 10% bezuinigt, moet je mensen ontslaan
en dat is bij ambtenaren heel moeilijk. Dit kan eigenlijk alleen met natuurlijk
verloop en dat proces gaat redelijk lang duren. Wel gaan we mensen sneller en
beter laten werken, onder meer door het aanpassen van werksystemen.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home