Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 september 2013

Schuddende boten en brekende touwen



OUDE WETERING – Drie wethouders, één burgemeester en drie ambtenaren stonden dinsdag 10 september klaar om alle inwoners te verwlkomen in De Schakel om daar te praten over de Maatschappelijke Ruimtelijke Structuurvisie. Maar liefst zes inwoners namen de moeite om te komen, maar het leidde wel tot een geanimeerde discussie waarbij iedereen zijn of haar zegje kon doen.
Ton van Velzen is dorpswethouder van Oude Wetering en hij nam na de welkomstwoorden van burgemeester Marina van der Velde dan ook de presentatie voor zijn rekening. Hij sprak over de verschillen tussen groei- en groenkernen, het delen van verantwoordelijkheden tussen de gemeente en de inwoners en het feit dat de gemeente minder zelf wil doen en meer aan anderen wil overlaten. Hij oordeelde dat de inwoners van Oude Wetering geen klagen hebben, waar het gaat om de bereikbaarheid: ‘Je zit vlak bij de Alkemadelaan en kunt direct naar het buitengebied en de aankomende verbreding van de N207 is een pré voor ons allemaal.’
Het college van burgemeester en wethouders wil de recreatieve activiteiten stimuleren, waarbij Kaag en Braassem wordt gepresenteerd als economische motor in het Hollands plassengebied. Daarom moet er ruimte komen voor ‘intensieve oeverrecreatie’, aldus Van Velzen. Het was tijd voor de discussie met de inwoners. Theo Winnubst, eigenaar van jachthaven De Brasem, oordeelde dat hij en zijn gasten veel last hebben snelvarende schepen. ‘Hierdoor schudden de boten en breken de touwen. Iedereen kan knallen met zijn boot en daarom hopen we dat we een golfbreker aan mogen leggen, zodat er minder problemen zijn.’ Hij kreeg bijval van een andere bootgebruiker: ‘De grote sloepen met die gigantische 300 pk motoren zorgen voor de grootste ellende. Om 10:00 uur gaan de flessen wijn open en twee uur later denken ze dat ze op de snelweg zitten.’
Wethouder Jan Uit den Boogaard informeerde dat de gemeente ‘eenduidige regels  wil op alle plassen. Hierover zijn we in gesprek met de omliggende gemeenten.’ De burgemeester voegde hier aan toe, dat het water niet alleen toebehoort aan één gebruikersgreop: ‘Er zijn zeiliers, watersporters, sloepeigenaren en mensen langs de kant. Iedereen wil wat andersmet het water. Het is nu een vrijhaven van wat er gebeurt en we moeten zoeken nar evenwicht in het gebruik. Hierbij staat de veiligheid voorop en er moet begrip zijn voor elkaars wensen.’
Hierop pleitten de zes inwoners voor strengere handhaving door de politie en een snelvaarverbod op het water tussen het pontje tot aan de Noorderrijn. Ook gingen de beschuldigende vingers naar de jeugd, ‘die in de polder veel te hard varen’. De discussies verplaatsen zich naar andere onderwerpen, zoalls het wegdek op de Plantage. ‘Ga  dat gewoon asfalteren, want dat wegdek raakt regelmatig los’, aldus een van de bewoners. Van Velzen liet weten dat dit niet gaat gebeuren. ‘We hebben al een paar keer zand tussen die klinkers gewassen. Als de dijk verhoogd wordt midden volgend jaar, komen de klinkers er goed in te liggen en gaan ze niet meer schudden.’