Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 december 2013

Een miljoen euro voor busbelemmeringen

NOORDWIJK – De inwoners lijken weinig voordeel te hebben van de HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer)-corridor Noordwijk- Schiphol. Wethouder Martijn Vroom (CDA) liet woensdag 4 december tijdens de vergadering van de commissie RBF weten, dat je veel sneller naar Schiphol kunt reizen via het treinstation Sassenheim, dan dat je meer dan een uur doet over de busroute Noordwijk-Schiphol.
De besluitvorming over een HOV-traject is echter een voortrazende trein die niet meer te stoppen is. Milijoenen euro’s worden er tegenaan gesmeten om dit project te realiseren. Dit ondanks het feit dat nu al honderden bussen dagelijks leeg en bijna leeg rondrijden. Bestuurders en politici lijken niet te willen realiseren dat de 19de eeuw al is afgelopen; in die tijd was het het openbaar vervoer een groot succes. Maar tegenwoordig hebben veel mensen een auto, waarbij ze kunnen kiezen voor een systeem dat hen van hun huis brengt naar de plaats van bestemming. Het HOV-alternatief is een bussysteem dat de mensen brengt van een plek waar ze niet zijn naar een locatie waar ze niet moeten wezen.
Commissielid Alkemade (CDA) voorzag nog een ander probleem, dat kan opduiken door de invoering van de HOV: ‘Ik hoop dat de HOV geen afbreuk doet aan de huidige fijnmazige verbindingen.’ De kans hierop is groot, want toen de Provincie Zuid-Holland nog koste wat het kost de Rijn Gouwe Lijn (RGL) er doorheen wilde drukken, was ook duidelijk dat bestaande buslijnen moesten stoppen, om de RGL rendabeler te maken.
Wethouder Martijn Vroom (CDA) vond de HOV echter ‘een grote stap voorwaarts. We willen de maximale benadering van het HOV. In totaal krijgen we meer dan een miljoen euro, zodat de bus voorrang krijgt bij kruispunten en dat de bus maximaal snelheid kan behouden, met verkeersveilige omstandigheden.’ Kortom, het overige verkeer wordt weer belemmerd met een subsidie van een  miljoen euro, zodat de lege HOV-bussen vrije doorgang krijgen. Vroom ziet het echter niet zo somber in: ‘In Noordwijk wonen 1.500 mensen die bij KLM werken; als je daar de helft van op de bus kunt krijgen, win je een enerom stuk.’